EHEC dwingt groenteveilingen tot fusie

Twee kleine groenteveilingen, Brava, bekend voor witloof uit Zellik, en Greenpartners uit Sint-Katelijne-Waver fuseren tot Coöbra. De fusie is een direct gevolg van de zware crisis bij de groentetelers door de EHEC-bacterie in het voorjaar. Het nieuwe Coöbra legt meer de nadruk op integratie van telers met klanten en zal relatief veel minder via de veilingklok verkopen. De nieuwe veiling wil ook ijveren voor een termijnmarkt voor groenten in Vlaanderen.

Nu wordt nog altijd meer dan 80 procent van alle groenten in België verkocht via de veilingklok. Door het wegvallen van de vraag leidde dat dit jaar tot belachelijk lage prijzen. Groenten werden ook massaal vernietigd. Veel telers zijn in zware financiële problemen geraakt. Dat heeft Brava met vestigingen in Zellik en Kampenhout en Greenpartners uit Sint-Katelijne-Waver samengebracht om de kosten te verlagen en sterker te staan op de markt.

De nieuwe gefuseerde veilinggroep wordt het nummer vier in Vlaanderen na de Mechelse Veilingen, Roeselare en Hoogstraten met een marktaandeel van 12 procent. 'Dit jaar blijft de omzet van de twee samen steken op 100 miljoen euro, precies door die crisis, maar normaal halen we 120 miljoen euro', zegt Filip Fontaine, algemeen directeur van de fusiegroep. De groep telt 90 medewerkers en een 600 actieve telers samen.

In de fusiegroep zal hooguit 50 tot 60 procent van de groenten nog via de veilingklok verkocht worden, tegen ruim 80 procent bij de concurrenten. De nieuwe groep is wel uitgesproken marktleider in witloof (33 procent van de omzet), maar staat ook sterk in trostomaten (25 procent omzet), prei en vooral kleinere groentesoorten zoals peterselie, venkel en spruiten. Coöbra wil ook een actieve speler worden in retrogroenten als pastinaak en aardperen.

EHEC-crisis

Greenpartners is pas in 1999 ontstaan in Sint-Katelijne-Waver. Het was een initiatief van vooral grote telers die niet langer via de klok wensten te verkopen, maar directe afspraken maakten met de klanten, doorgaans warenhuizen. Die formule heeft de afgelopen jaren steeds meer aan belang gewonnen. Brava staat bekend als de witloofveiling en is op dat vlak zelfs de grootste in Europa. Op Brava werden ook veel kleinere groenten verkocht, doorgaans via de klok.

'De EHEC-crisis in het voorjaar maakte telers en veilingen bewust dat de klassieke manier van verkopen catastrofaal kan zijn en dat dringend andere wegen bewandeld moeten worden', zegt Fontaine. De veilingklok is een blinde prijsregulator. Prijsafspraken met grote klanten voor grote partijen worden steeds meer noodzakelijk. 'Persoonlijk wil ik zelfs streven naar een termijnmarkt voor groenten, maar daarvoor moeten we de andere veilingen meekrijgen', zegt Fontaine.

Alle personeelsleden van de twee veilingen blijven in dienst. Coöbra zal via twee zetels werken: Zellik en Sint-Katelijne-Waver. Zellik moet vooral de binnenlandse klanten bedienen zoals de warenhuizen Delhaize en Colruyt. Sint-Katelijne-Waver wordt de uitvalsbasis voor de uitvoer. Kampenhout wordt deels afgebouwd en zal nog enkel fungeren voor de verre export van witloof naar Japan, Azië en de VS. Die verre export gebeurt nog onder het handelsmerk Brava.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud