Molson Coors kaapt StarBev weg voor Asahi

Staropramen StarBev

De Amerikaanse brouwer Molson Coors neemt StarBev over, de voormalige Centraal-Europese activiteiten van AB InBev. De huidige eigenaar CVC Capital ontvangt 2,65 miljard euro. Dat is een verrassing. Het zag er lange tijd naar uit dat de Japanse brouwer Asahi met de buit zou gaan lopen, nadat die als eerste interesse had laten blijken. AB InBev bleek niet geïnteresseerd.

CVC doet met de deal een heel mooie zaak. De durfkapitalist betaalde in 2009 2,2 miljard dollar voor StarBev, vooral bekend van het Tsjechische biermerk Staropramen. Dat was toen AB InBev volop zijn schuldenberg aan het afbouwen was, na de overname van Anheuser-Busch. Nu betaalt Molson Coors omgerekend 3,54 miljard dollar.

'De overname van StarBev past perfect in de strategie van Molson Coors om onze portefeuille topmerken uit te breiden en onze aanwezigheid in de groeimarkten uit te diepen', stelt Peter Swinburn, de topman van Molson Coors, in een persbericht.

Clausule

Toen AB InBev de divisie in 2009 verkocht, stond er een clausule in het contract met CVC dat AB InBev het recht van eerste bod gaf. Het werd echter snel duidelijk dat topman Carlos Brito niet van plan was die optie te lichten. Intussen heeft hij zijn blik al gericht op markten met een groter groeipotentieel. Vooral China heeft zich daarmee tot een absolute speerpunt ontwikkeld.

StarBev heeft brouwactiviteiten in Tsjechië, Servië, Kroatië, Roemenië, Bulgarije, Hongarije en Montenegro en verkoopt zijn merken daarnaast in Bosnië en Herzegovina en Slowakije. De biergroep stelt zo'n 4.100 mensen tewerk. In 2011 bedroeg de omzet zowat 700 miljoen euro en de bedrijfskasstroom (ebitda) ongeveer 241 miljoen euro. Dat komt neer op een ebitda-marge van zowat 34 procent. Ter vergelijking: margekampioen AB InBev zette in 2011 een ebitda-marge van 39,3 procent neer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect