Winstgroei Colruyt valt nagenoeg stil

De laagste prijzen bleven, maar dat ging ten koste van de winst - foto Michel Krakowski ©BELGA

De warenhuisketen Colruyt boekte over het eerste halfjaar een teleurstellende winst. De omzet groeide nog met ruim 6 procent, maar het resultaat bleef stevig achter met een toename van nauwelijks 1 procent.

'Een mooie groei in omzet en marktaandeel maar met een negatief effect op de winstmarge door het consequent toepassen van onze laagsteprijzenstrategie', kopt Colruyt zelf boven zijn persbericht. Dat ligt helemaal in de lijn van wat CEO Jef Colruyt al had voorspeld op de algemene vergadering in september en wat analisten hadden gevreesd.

Alleen is de groeivertraging van de winst nog veel erger dan hun prognoses. De vier beurshuizen hadden gemiddeld gerekend op een toename van het bedrijfsresultat met 3 procent, al liepen de verwachtingen uiteen van 228 tot 244 miljoen. Maar de ebit komt uiteindelijk uit op 230,8 miljoen, nauwelijks 1,0 procent meer dan een jaar eerder.

De omzet groeide met 6,2 procent tot 4.066,5 miljoen, de bedrijfscashflow (ebitda) ging 1,6 procent hoger tot 322,2 miljoen, waardoor de winstmarge zakt van 8,3 naar 7,9 procent. De nettowinst, aandeel van de groep, bedroeg 160,6 miljoen (+1,2%) en daarmee zakt de nettomarge voor het eerst onder de drempel van 4 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud