Afhandelaars steeds dieper in problemen

©BELGA

De financiële toestand van de twee grote afhandelaars op Brussels Airport ziet er steeds benarder uit. Aviapartner en Swissport boekten vorig jaar samen een tekort van meer dan 13 miljoen.

Swissport Belgium noch Aviapartner Belgium heeft zijn jaarrekening 2013 al neergelegd. Aviapartner heeft zelfs die van 2012 nog niet ingediend, wat overigens illegaal is. In luchtvaart- en vakbondskringen wordt bevestigd dat Swissport vorig jaar een verlies van circa 9 miljoen euro heeft geleden.

Vijf jaar eerder haalde het bedrijf, dat toen nog Flightcare heette, een nettowinst van 7,6 miljoen op een omzet van 119 miljoen. Aviapartner heeft volgens Hans Elsen, secretaris van LBC, vorig jaar een tekort van 4,3 miljoen geboekt nadat er een jaar eerder al 4,8 miljoen verlies moest worden ingeschreven.

De voorbije twee jaar hebben Aviapartner en Swissport marktaandeel proberen te winnen door hun klanten, de luchtvaartmaatschappijen systematisch contracten aan te bieden met een minimale winstmarge, soms zelfs tegen kostprijs. Flightcare gaf Brussels Airlines enkele jaren geleden enkele miljoenen korting, om zijn grootste klant niet te verliezen.

Stakingsaanzegging

Dat heeft zich vertaald in een gebrek aan investeringen in materieel en een hogere werkdruk voor het personeel. Maar nu staat de toekomst van die twee bedrijven op het spel.

Bij Swissport, dat vorig jaar al met een staking had af te rekenen, staan de zenuwen strak gespannen. Een stakingsaanzegging van het vakbondsfront is er afgelopen, acties kunnen elk moment uitbreken. De bonden willen betere arbeidsomstandigheden en zijn gekant tegen de overheveling van een 300-tal schoonmakers naar het dienstenbedrijf ISS.

De directie heeft intussen 376 extra mensen beloofd tegen einde juni, maar een akkoord is er nog niet. Omdat de voorbije maanden nieuwe contracten werden binnengehaald, was een personeelstekort ontstaan. Vakbonden en management zitten deze namiddag (woensdag) opnieuw aan tafel.

Chantagemiddel

Vorig jaar was er dus een tekort van 9 miljoen, dit jaar is een verlies van 15 miljoen gebudgetteerd, al zou dat dankzij de nieuwe contracten lager kunnen uitvallen. De directie van Swissport dreigde er vorig jaar zelfs mee de activiteiten op Zaventem te stoppen of te verkopen als er tegen dit najaar geen financieel evenwicht zou zijn, melden ons verschillende bronnen. 

'Maar ik geloof niks van die dreiging', zegt Hans Elsen. 'Het is gewoon een chantagemiddel om de sociale onrust af te weren.' Ook Sandra Langenus, secretaris bij ABVV, gelooft niet dat het zo'n vaart zal lopen. Een externe woordvoerder van Swissport zegt dat 'de voorbije maanden zeker niet gesproken is over een vertrek', maar ontkent dus niet dat de dreiging eerder wel werd uitgesproken. Later kwam dan een formele ontkenning: 'Noch de CEO, noch de voorzitter van de raad van bestuur heeft uitspraken in die zin gedaan'. 

Menzies

Indien Swissport zijn biezen toch pakt, betekent dat overigens niet dat meer dan de helft van het afhandelingsaanbod op Brussels Airport verdwijnt. Ondernemingen als het Britse Menzies staan al jaren te dringen om ook een licentie te krijgen op Zaventem, maar wettelijk mogen maar twee bedrijven vliegtuigen laden en lossen en passagiers aan boord brengen. 

Swissport Belgium maakt deel uit van Swissport International, de grootste afhandelaar ter wereld. Voor die Zwitserse onderneming, in handen van de Franse private-equityspeler PAI, maken de Belgische activiteiten minder dan 5 procent uit van de globale omzet. Op groepsniveau zijn de verliezen in ons land dus peanuts. Aviapartner is eigendom van de Britse private-equitygroep 3i, maar ook van voorzitter Laurent Levaux. Nadat een overname door WFS vorig jaar is afgesprongen, is Levaux hard op zoek naar een nieuwe partner/overnemer. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content