Bencis koopt tapijtfabrikant Desso

Arsenal-aanvaller Robin van Persie viert een goal op het kunstgras van het Emirates Stadium. (foto: afp)

Het investeringsfonds Bencis koopt de Belgisch-Nederlandse tapijtfabrikant Desso. De overnameprijs werd niet bekendgemaakt, maar ligt een stuk boven de 70 à 100 miljoen euro die genoemd wordt, zegt CEO Stef Kranendijk. Desso is een van 's werelds grootste producenten van kunstgras en tapijttegels voor bedrijven en openbare gebouwen, met vestigingen in Waalwijk (NL) en Dendermonde.

Bencis koopt Desso over van NPM Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen. Die bezat sinds vier jaar 77 procent van de aandelen - de rest zat in de handen van het management. In de nieuwe constructie blijft het management op post en in het bedrijf.

Desso is gespecialiseerd in tapijt voor de kantorenmarkt (kantoren, hotels, cruiseschepen, vliegtuigen, enzovoort) en een van 's werelds grootste producenten van kunstgras. De groep realiseerde vorig jaar een operationele kasstroom (ebitda) van ongeveer 18 miljoen euro.

Desso is binationaal. De groep is in Nederland gebaseerd, maar heeft een belangrijke divisie ('Sport Systems') in ons land. Die is gebaseerd in Dendermonde. De afdeling levert grasmatten voor voetbal, hockey, tennis, American football, rugby en andere sportieve toepassingen. Prestigieuze voetbalclubs als Liverpool, Arsenal, Chelsea en Real Madrid zijn er klant aan huis en spelen op Desso Grassmaster, een combinatie van kunstgras en natuurgras.

Expansie

Topman Stef Kranendijk zegt met hulp van Bencis verder te willen expanderen. 'We gaan nu een volgende stap in onze ontwikkeling maken. De afgelopen jaren hebben we onszelf getransformeerd tot een zeer innovatief bedrijf en voerden we aanzienlijke kostenbesparingen door', zegt hij in het Financieele Dagblad.

Het bedrijf hoopt onder meer nieuwe marktsegmenten aan te boren zoals ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Bencis zal jaarlijks 6 à 10 miljoen euro in het bedrijf investeren, stelt Kranendijk. De investeringen zullen deels gebruikt worden om markten in Azië en Latijns-Amerika te veroveren. In China komt volgend jaar een nieuwe fabriek, in 2013 is er een gepland in Brazilië of Uruguay.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect