Bonden niet gekant tegen plannen Bpost

©Photo News

Johnny Thijs, de CEO van Bpost, wil het personeel inschakelen voor verzekeraars en nutsbedrijven. De vakbonden zijn niet gekant tegen nieuwe taken, maar zitten evenwel met veel vragen rond werkdruk en opleidingen.

Uw postbode levert naast brieven ook al pakjes, vergunningen en nummerplaten bij u thuis. Maar binnenkort zet hij wellicht ook uw boodschappen af aan uw voordeur. Als het van Bpost-topman Johnny Thijs afhangt, ontpopt de ‘facteur’ zich binnenkort nog meer tot een manusje-van-alles.

De Belgische postgroep voert onder meer gesprekken met verzekeraars, watermaatschappijen en energieleveranciers om nieuwe diensten aan te bieden. ‘Veel bedrijven hebben het fysieke contact met de klant verloren of bewust teruggeschroefd omwille van budgettaire redenen. We bieden hen het contact aan met al hun klanten in België’, zegt Thijs in een gesprek met De Tijd.

‘Verzekeraars kunnen postbodes inschakelen om vaststellingen te doen bij hun klanten. En onze postbodes kunnen meteropnames uitvoeren.’ De plannen zijn al vergevorderd. ‘Sommige projecten zitten al in een proeffase. Ik hoop dat we ze volgend jaar kunnen uitrollen. De hamvraag is: slagen we erin de betrokken ondernemingen te overtuigen?’

De vakbonden zien extra taken voor postbodes zitten, lieten ze zaterdagmiddag weten. Ze vinden het wel belangrijk dat de werdruk voor de postbodes onder controle blijft en dat ze opgeleid worden voor hun nieuwe taken.

'We krijgen te weinig uitleg over de denkpistes van het management en te weinig feedback over proefprojecten die al lopen', zegt Lieve Vanoverbeke, algemeen secretaris van ACV-Transcom-Post. Ze verwacht meer uitleg bij de eerstvolgende ontmoeting van vakbonden en de postdirectie eind augustus. 'We hebben veel vragen: wat zullen de arbeidsomstandigheden zijn voor de postbodes? Zullen zij een opleiding krijgen om die bijkomende taken uit te voeren? Hoe lang duurt die opleiding? Wat met de postbodes die niet slagen voor die opleiding?'

Broodnodig

Inkomsten halen uit nieuwe diensten is broodnodig voor Bpost, want het postbedrijf kampt - net als al zijn sectorgenoten - met een fors krimpend postvolume. In Nederland viel dat volume in het tweede kwartaal met 11 procent terug, in België met slechts 4,7 procent.

Vreest Thijs niet voor een Nederlands doemscenario? ‘Ik ga er van uit dat de volumedalingen zullen versnellen, maar ik geloof niet dat er een terugval met 10 procent zit aan te komen in België’, stelt hij.

Lees het interview met Johnny Thijs dit weekend in De Tijd

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content