'Gouden gids' Truvo zoekt zijn weg online

Truvo-CEO Donald Rétif (foto: Photo News)

Truvo, het moederbedrijf van de gouden gids, lanceerde maandag een campagne rond zijn digitale diensten. Dat gebeurde in België, Portugal en Ierland, de drie kernlanden van het advertentiebedrijf. Met de camapgne wil Truvo ook online het grootste advertentieplatform voor bedrijven worden en zo zijn gebruikers volgen, die sinds kort meer de website dan de papieren gids raadplegen.

Truvo stelde onder andere zijn vernieuwde website voor waarmee kmo's en grote bedrijven nog vlotter gevonden kunnen worden door wie een bedrijf zoekt. Door in te zetten op de lokale kmo-markt wil Truvo opboksen tegen straffe tegenspelers zoals Groupon en Google Adworks. 'Eén derde van het online advertentiebudget van kmo's vloeit naar Truvo, tegenover slechts 3 procent naar Google', zegt CEO Donat Rétif. Vanaf mei lanceert Truvo een iPad-applicatie.

'Omdat de gouden gids wil evolueren naar een 'new media-bedrijf' investeert Truvo sinds 2 à 3 jaar jaarlijks 15 à 20 miljoen euro in nieuwe media', aldus Rétif. Daarom nam de groep de website, die tot voor kort door een Amerikaans bedrijf beheerd werd, in eigen beheer.

Zo wil Truvo gemakkelijker inspelen op de laatste nieuwe trends', vertelt Edwin Hardy, directeur Nieuwe Media. Die website is sinds 2010 ook beschikbaar via iPhone en Android-toestellen. Het advertentiebedrijf werkt sinds 2008 samen met navigatiespecialist TomTom. Daardoor werden de bedrijfslistings van Truvo toegevoegd aan de navigatieapparatuur en onlinekaarten van TomTom.

Sinds de jaarwisseling gebruiken meer mensen het onlineplatform van de gouden gids dan de papieren versie. Ongeveer 2,7 miljoen Belgen surfen maandelijks naar goudengids.be.

België
In België haalt Truvo 80 miljoen euro - ofwel 55 procent van zijn inkomsten - uit zijn onlineactiviteiten. De Belgische markt is in totaal goed voor 70 procent van de inkomsten van het advertentiebedrijf. 'Voor de winsten loopt dat cijfer zelfs op tot 85 à 90 procent', aldus CEO Rétif. Daarmee is België nog altijd de sterkhouder van Truvo.

Schuld
Het bedrijf torst sinds 2010 een schuld van 475 miljoen euro met zich mee. Daarmee bedraagt de schuld een stevige 4 à 5 keer de ebitda, bedrijfskasstroom.

Rétif verwacht niet dat de vernieuwing de schuldenlast zal beïnvloeden. 'Er bestaat nog geen plan voor het verminderen van schuldenlast', aldus Rétif. 'Op dit moment genereert het bedrijf ongeveer 60 miljoen euro per jaar. 22 miljoen euro is nodig om de rente op de schuld te betalen en 30 miljoen euro dient als werkkapitaal.

Oorspronkelijk werd een aflossing van de schuldenlast voor 2014 voorzien. Maar dat ziet Rétif niet onmiddellijk gebeuren. 'Om het werkkapitaal te behouden, zal de lening waarschijnlijk verlengd worden.'

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content