Het lucratieve ballenbad van de Nationale Loterij

Op 15 januari begint de Nationale Loterij met weddenschappen op sportevenementen. Volgend jaar zal je waarschijnlijk biljetten kunnen krassen op je smartphone of aan ‘event betting’ kunnen doen. De Nationale Loterij wil geen oubollig overheidsbedrijf zijn en is dat ook niet. Vorig jaar boekte het een recordomzet. Voor de overheid is het een dankbare kaskoe.

‘Het is een mythe dat de mensen in crisistijd meer uitgeven als ze op de Lotto spelen’, gaat Ivan Pittevils, topman van de Nationale Loterij onmiddellijk van start bij de presentatie van de jaarcijfers gisteren. ‘Mensen gaan in crisisperiodes wel meer gokken in casino’s of op wedrennen maar kopen niet meer produkten van de Nationale Loterij. Uit eigen onderzoek blijkt dat amper 1 procent van onze ‘klanten’ aan dat profiel van ‘crisisgokker’ beantwoordt.’

Toch deed de Nationale Loterij het afgelopen jaar meer dan uitstekend. Er werd een recordomzet gehaald van 1,25 miljard euro. Dat is 58 miljoen of 5 procent meer dan in 2011 en toen was er al een stijging van de inkomsten met 100 miljoen euro. Bovendien vergrootte de Nationale Loterij zijn marktaandeel in de sector van 63 naar 66 procent. Dit op een groeiende markt.

Modernisering

Er zijn verschillende redenen voor dit succes. Een ervan is voor een rationeel weldenkend mens waarschijnlijk onbegrijpelijk: bijgeloof. In 2012 waren er drie vrijdagen de dertiende en dan wordt er meer ‘op de Lotto gespeeld’. Bovendien was er ook nog het magische 12/12/12 en de aankondiging van het einde van de wereld. Die dagen zetten blijkbaar meer mensen aan tot gokken.

Maar volgens Pittevils is dat niet de belangrijkste reden van het beste cijfer ooit. ‘Sinds 2011 hebben we volop ingezet op de modernisering van onze producten. Daar hebben we dit jaar de vruchten van geplukt’. De jackpot van Euro Millions werd groter dankzij een nieuwe spelformule. Dat bracht 460 miljoen euro in het laatje, 10 procent meer dan het jaar voordien. Euro Millions zit daarmee het paradepaardje van de Nationale Loterij, de Lotto, heel dicht op de hielen. Vorig jaar wonnen twee Belgen de Euro Millions jackpot (79 en 22,7 miljoen euro). Maar ook in rang 2 waren er veel winnaars. Onlangs won iemand nog 790.000 euro.

Pittevils: ‘Eigenlijk moderniseerden we ongeveer 80 procent van onze omzet. Ook de produkten Lotto, Win for Life, Presto en Subito werden vernieuwd’. Lotto en Super Lotto leverden vorig jaar 46 miljonairs op, een record en twee keer zoveel als het jaar voordien. Pittevils: ‘Belangrijk is dat we elke keer een jackpot garanderen van 1 miljoen euro. Dat verhoogde de aantrekkelijkheid. Vroeger was dat niet zo’.

Krasbiljetten

Bij de krasbiljetten is Win for Life het kroonjuweel (40 procent van de krasbiljettenomzet). Vorig jaar waren er 34 winnaars die afhankelijk van hun inzet (1,3 of 5 euro) levenslang respectievelijk 500, 2.000 of 3.000 euro per maand krijgen overgeschreven op hun rekening. Pittevils: ‘Het klinkt misschien verwonderlijk maar het zijn zeker niet altijd jonge mensen die het biljet komen incasseren. We krijgen ook regelmatig oma’s over de vloer. Terwijl je misschien zou verwachten dat ze het aan hun kinderen of kleinkinderen zouden geven. Maar blijkbaar ligt dat familiaal niet altijd even makkelijk en is men vaak bevreesd een kind of kleinkind voor te trekken’.

Volgens Pittevils zijn krasbiljetten (Win for Life, Subito, Presto) echte ‘impulsprodukten’, terwijl de andere trekkingsspelen zoals Lotto, Joker+ en Euro Millions vooral ‘gewoontespelers’ aantrekken. In totaal keerde de Nationale Loterij vorig jaar voor alle producten 662 miljoen euro uit aan meer dan 73 miljoen spelers.

Internet

Een andere reden voor het succes van de Loterij vorig jaar is de uitbreiding van het aantal krantenwinkels en benzinestations waar je biljetten kan kopen. Netto kwamen er 150 verkooppunten bij.

De verkoop via internet, die in 2010 startte, steeg met 50 procent. Lottobiljetten kopen of krassen op het net is met 65 miljoen omzet slechts 5 procent van de totale omzet maar het is wel een belangrijke groeimarkt. De komende drie jaar mikt de Loterij op een groei van 10 miljoen euro per jaar.

Zes maanden terug startte de Loterij met e-games, interactive computerspelletjes waarbij je 1 tot maximum 3 euro per spel inzet om uiteindelijk iets te kunnen krassen. Een succes, zo blijkt, want e-games bracht 5,7 miljoen euro in het laatje. Bijna drie keer zoveel als de 2 miljoen die was gebudgetteerd. De computerspelletjes moeten meer jonge mensen (tussen 18 en 34) aantrekken. De traditionele Lotto-speler is nu 50 jaar of ouder. De doorsnee Euro Millions- speler is iets jonger, maar meestal nog boven 40.

Pittevils bestrijdt dat de e-games jonge mensen aanzet tot gokverslaving: ‘De spelletjes zijn sowieso niet toegankelijk voor mensen onder 18 jaar. Dat wordt streng gecontroleerd via de identiteitskaart en allerlei controlesystemen. We werken ook met financiële ‘moderatoren’. Per dag kan een persoon maximum 100 euro verliezen. We behoren daarmee tot de strengste van Europa’.

Het gemiddelde bedrag dat iemand aan e-games uitgeeft, bedraagt nu circa 17 euro per week, aldus Pittevils. Begin 2012 had de Loterij 205.000 spelersrekeningen op www.e-lotto.be. Dat aantal is ondertussen opgelopen tot 280.000.

In 2013 wil Pittevils de inkomsten minstens op hetzelfde peil houden als in 2012. ‘Het wordt een uitdaging. Maar met de nodige marketing- en vernieuwingsacties moet dat lukken. Een e-game verliest zijn aantrekkingskracht na zeg maar zes weken, tegen ongeveer 8 maand voor een gewoon krasbiljet. Het is dus heel belangrijk dat we die digitale produkten snel veranderen’. Pittevils denkt er aan om de e-games meer intern te ontwikkelen in plaats van extern.

Ook het aantal verkooppunten wil hij omhoog. Zo wordt onderzocht of samenwerkingen zoals met Carrefour, waar de biljettenverkoop geïntegreerd is in de kassa’s van de supermarktketen, kan worden uitgebreid naar andere retailers.

Toekomstmuziek

Pittevils wil zijn producten ook via mobiele dragers - smartphones, iPads - aanbieden. ‘We kunnen daar niet wegblijven. Anders zal iemand het in onze plaats doen.’ De Loterij bestudeert het potentieel van die markt en de technologische mogelijkheden. Pittevils: ‘Wanneer ik daarmee wil starten? Zo vlug mogelijk. Als het voor eind 2013 kan, doen we het. Maar we willen niet op de markt komen met een product dat niet 100 procent werkt. Onze geloofwaardigheid is heilig. Om die reden heeft het ook even geduurd voor we onze internetproducten lanceerden. We willen goede technologie en een betrouwbare partner.’ Pittevils hoopt tegen eind dit jaar een studie af te ronden zodat volgend jaar met testen en de uitrol kan worden gestart.

De Nationale Loterij bekijkt ook andere producten, zoals ‘event betting’, een containerbegrip voor gokken op verkiezingsuitslagen, wedden op tv-spelletjes, troonafstanden en ander fraais. Pittevils: ‘Veel wil ik daar voorlopig niet over zeggen. We gaan dat aansnijden op onze persconferentie van 14 januari. Dan geven we de details van ons nieuw aangekondigd product: weddenschappen op sportevenementen.

Dé groeimarkt is ‘live betting’: gokken op wedstrijden die op dat moment worden gespeeld. In het Verenigd Koninkrijk is het razend populair. Maar ook daarover wil Pittevils het achterste van zijn tong niet laten zien. ‘Daar is een genuanceerd antwoord op nodig. Nu niet dus.’

Sponsoring

Het stopzetten van de wielersponsoring - na de dopinghetze rond Lance Armstrong - is niet aan de orde. ‘We blijven samenwerken met Belisol’, zegt Pittevils. Toen Rabobank in oktober meldde dat het stopt met wielersponsoring, zei de Loterij dat ‘ze blijft ijveren voor een zuivere wielersport’. Volgens Pittevils is het rendement op de zichtbaarheid in de wielersport - het Gilbert, André Greipel en Jurgen Van den Broeck-effect zeg maar -‘heel groot’. ‘De zogenaamde Lotto-trein is een begrip geworden.’

Resultaten

De Nationale Loterij, die 100 procent eigendom is van de overheid, betaalde vorig jaar 135 miljoen euro monopolierente aan de overheid. Dit jaar wordt die verhoogd met 11,3 miljoen euro. Diezelfde overheid krijgt van de Belgische kansspelgroep ook 225 miljoen euro subsidies voor goede doelen. Daarbovenop komen nog eens een 20 miljoen euro belastingen en een dividend afhankelijk van de winst.

In 2011 bedroeg de winst 23 miljoen euro. De winst van 2012 wordt pas in mei bekendgemaakt. Pittevils: ‘De winst voor monopolierente zal dit jaar beter zijn’.

In totaal bracht de Loterij (lees: de Belgische Loterij-speler) vorig jaar 361 miljoen euro in het overheidslaatje. Dit jaar zal het minstens evenveel zijn.

Winnaars

99,9 procent van de lottowinnaars verkiest anoniem te blijven. Ze worden psychologisch bijgestaan door specialisten van de Loterij. Pittevils: ‘De meeste winnaars worden voor het eerst met grote sommen geconfronteerd. Een beetje begeleiding is zeker niet overbodig. De eerste drie vragen die we krijgen, zijn wel steevast dezelfde: Moet ik belastingen betalen op het bedrag? Nee dus. Wat moet ik doen als ik wil schenken aan mijn kinderen en wat in geval van overlijden? Moeten daar dan ook belastingen worden op betaald? Ja dus.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud