Belg lanceert 'Shazam om sluimerverbruik op te sporen'

Wal-Mart en Coca-Cola gebruiken al zijn soft- en hardware om de energiefactuur te drukken. Nu wil De Belgische ondernemer Stefan Grosjean met zijn nieuwe bedrijf Smappee ook het sluimerverbruik bij gezinnen aanpakken. ‘De shazam voor elektrische toestellen’, noemt hij zijn nieuwste innovatie.

In realtime het elektriciteitsverbruik van al uw elektrische toestellen apart gadeslaan op uw ipad of smartphone en via de app en bijbehorende grafieken de grote energievreters en sluimerverbruik in huis opsporen. 'Dat is wat Smappee doet. Elk elektrisch toestel heeft zijn eigen storingspatronen, die de app herkent waardoor je het verbruik per toestel kan analyseren. Het is een beetje de Shazam voor elektrische toestellen.’

‘Het sluimerverbruik in een gezin kan snel oplopen tot 200 euro’, argumenteert Grosjean de toegevoegde waarde van het apparaatje, dat 169 euro kost. De Smappee is momenteel enkel via de webshop beschikbaar.

Ingewikkeld is de installatie niet. Een stroomklem bevestigen op de stroomkabel in de verdeelkast volstaat. ‘Je hoeft geen elektriciën te zijn’, zegt Grosjean. Hij werkte 1 jaar op de ontwikkeling van het product. Met 1 miljoen euro startkapitaal, 250.000 euro subsidies en zes medewerkers.

‘Dit wordt een internationaal verhaal’, zegt Grosjean. Momenteel is het product enkel beschikbaar via de webshop in België en Nederland. Maar in januari wordt de Amerikaanse markt aangeboord. De productie van Smappee gebeurt bij Page, een elektronicabedrijf in Poperinge. ‘Het is bewuste keuze om dit in Vlaanderen te doen. In de beginfase is veel wisselwerking nodig.’

Grosjean heeft intussen al 20 jaar ervaring met energiemanagement. Zijn vorige bedrijf, EnergyICT, verkocht hij in 2009 aan een Luxemburgse groep. EnergyICT had hij op dat moment al uitgebouwd tot een kmo met 25 miljoen euro omzet en een winstmarge van ruim 20 procent.

Met EnergyICT richtte hij zich op de bedrijfswereld. Onder andere Wal-Mart en Coca Cola gebruikten de technologie om hun energiefactuur te drukken. Maar met een consumentenproduct komt Grosjean in een heel andere wereld terecht en dat beseft hij. ‘Het is een grote nieuwigheid. Op dat vlak voel ik me minder op mijn gemak. Dat klopt.’

Wanneer het bedrijf winstgevend zal worden, is moeilijk te voorspellen. ‘We moeten 1.000 stuks per maand verkopen om break-even te draaien’, becijferde Grosjean.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud