Kinepolis krikt spijts Spaanse bemol winst op

De nieuwe James Bond-prent, Skyfall, moet dit najaar een publiekstrekker worden (foto: François Duhamel)

Kinepolis scoorde over de eerste jaarhelft beter dan verwacht, met een 10 procent hogere nettowinst. Dit ondanks een leegloop in de Spaanse bioscopen. De tweede jaarhelft begon wel onder de verwachtingen, een teleurstellend filmaanbod doorkruiste het regenachtige en dus prima bioscoopweer.

Kinepolis zette over het eerste halfjaar stilaan traditiegetrouw sterke resultaten neer. Nochtans kreeg de bioscoopuitbater over de eerste jaarhelft 2 procent minder bezoekers over de vloer, 9,4 miljoen. In België (+1,4%) en Frankrijk (+0,2%) was er groei. Maar in Spanje was er een ware leegloop: minus 12 procent tot 1,8 miljoen.

Een mager lokaal filmaanbod, de zware economische recessie én het EK voetbal in juni hielden de zowel voetbalgekke als spaarzame Spanjaard uit de filmzalen weg.

Beterschap komt er niet: vanaf 1 september krikt de regering-Rajoy als één van de vele crisismaatregelen de btw op bioscooptickets van 8 naar 21 procent op. 'Samen met de gehele Spaanse bioscoopsector lobbyt Kinepolis tegen de invoering van deze maatregel, die de boxoffice opbrengsten onder druk zou zetten.'

Mega Candy

Maar ondanks die Spaanse bemol krikt Kinepolis de omzet met meer dan 5 procent op, tot 117,3 miljoen euro.  Dit dankzij het grotere marktaandeel (57%) van België, waar de ticketprijzen relatief hoger liggen. Bovendien blijft Kinepolis mede dankzij onder meer de Mega Candy-snoepwinkels de gemiddelde besteding van elke bezoeker opkrikken.

Ten slotte krikt de bioscoopgroep ook de verkopen aan bedrijven fors op, via de organisatie van evenementen en verkopen van filmvouchers aan ondernemingen. Die 'business-to-business' inkomsten stegen 5,5 procent. Ten slotte droeg de overname van de reclameregie Brightfish voor 4,6 miljoen aan de omzet bij.

De kosten stegen minder snel dan de omzet, waardoor de recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) - een belangrijke winstgraadmeter - met 6,6 procent steeg tot 32,1 miljoen euro. Dat is iets beter dan analisten verwachtten: KBC Securities rekende op 30,9 miljoen, ING mikte op 31,4 miljoen.

De bedrijfswinst klom 9 procent naar 22,1 miljoen euro. De groepswinst klom door de gestegen nettoschuld iets minder sterk, met 7 procent tot 14,9 miljoen euro. Maar door de forse inkoop van eigen aandelen - waarmee Kinepolis een flink deel van de kasstroom indirect naar de aandeelhouders laat vloeien - steeg de winst per aandeel met 18 procent naar 2,46 euro per aandeel.

Eind 2011 vernietigde Kinepolis al 349.000 aandelen. Intussen heeft de groep haar forse inkoopprogramma voltooid en bezit ze 1,04 miljoen aandelen of - vergeleken met de eind 2011 uitstaande aandelen - 15,7 procent van zichzelf. Na vernietiging zal het aantal uitstaande aandelen tot 5,86 miljoen zakken en moeten toekomstige dividenden dus over minder 'hongerige mondjes' gespreid worden.

2012

De tweede jaarhelft is volgens Kinepolis 'onder de verwachtingen' gestart. Een veeleer teleurstellend filmaanbod hield de bezoekers weg. En dit ondanks de regenachtige zomer tot half augustus, wat in principe prima 'bioscoopweer' is.

Later dit jaar mikt Kinepolis op kaskrakers als de nieuwe James Bond (Skyfall), The Bourne Legacy, een nieuwe Twilight en The Hobbit om de zalen te vullen. Ook lokaal aanbod zoals The Broken Circle Breakdown en Brasserie Romantiek in België, Les Seigneurs in Frankrijk en Lobos de Arga in Spanje moet bezoekers lokken.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud