Rechter geeft Nijntje gelijk

De Amsterdamse handelsrechtbank heeft beslist dat het Japanse Sanrio de verkoop van producten in de Benelux rond het karaktertje Kathy moet stopzetten omdat Kathy te veel op Nijntje lijkt.

Dick Bruna, de geestelijke vader van het konijntje Nijntje, wint de zaak. Hij sleepte het Japanse entertainmentbedrijf Sanrio in oktober voor de rechter in Amsterdam. Sanrio is vooral bekend van Hello Kitty, een eenvoudig getekend poesje met rode strik dat wereldwijd op zo’n 50.000 artikelen prijkt.

Sanrio lanceerde onlangs een nieuw figuurtje, Kathy. Dat lijkt verdacht veel op het Nederlandse konijntje. Bruna eiste dan ook dat Sanrio de productie en de verkoop van alle Kathy-speelgoed en -kleding onmiddellijk stopzet.

Het juridische spierballengerol bewijst nog maar eens dat achter eenvoudige figuurtjes als Nijntje big business schuilgaat. De 83-jarige Bruna bedacht Nijntje 55 jaar geleden. De populaire kleuterboekjes groeiden uit tot een gigantisch succes. Bruna verkocht meer dan 85 miljoen exemplaren. Zijn boekjes zijn in 45 talen verschenen.

Dat uitgerekend het Japanse Sanrio een gelijkaardig konijntje op de markt brengt, moet bij Bruna wel in heel slechte aarde vallen. Nijntje is in Japan immens populair. Sanrio is trouwens van geen kleintje vervaard. Het bedrijf, in 1960 opgericht als de Japanse versie van de wenskaartenfabrikant Hallmark, realiseert een wereldwijde omzet van 5 miljard dollar (3,6 miljard euro).

Sanrio maakt geen aparte Hello Kitty-cijfers bekend. Maar volgens sommige bronnen dankt Sanrio zowat de helft daarvan aan de merchandising rond het snoezige poesje. Het bedrijf produceert ook seksspeeltjes. Onlangs nog bouwde Sanrio een heuse Hello-Kitty-kraamkliniek in Taiwan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect