ThromboGenics pompt 20 miljoen in lancering Jetrea

ThromboGenics-topman Patrik De Haes - Foto Dries Luyten ©Dries Luyten

Het biotechbedrijf ThromboGenics heeft maandag officieel zijn oogmiddel Jetrea op de markt gebracht. Het bedrijf investeert 20 miljoen dollar in een verkoopsteam in de VS, waar het middel goedkeuring heeft gekregen. Deze week zou ook de Europese geneesmiddelenautoriteit uitspraak moeten doen.

Jetrea is een geneesmiddel op basis van ocriplasmine, en wordt gebruikt voor de behandeling van aandoeningen aan de achterkant van het oog. Aan 3.950 dollar per flesje van 2 milliliter is het geen goedkoop middel. Toch is de interesse bijzonder groot, aangezien het alternatief een bijzonder ongemakkelijke operatie van 12.000 dollar is.

Tot dusver was echter nog niet duidelijk hoeveel artsen en ziekenhuizen effectief het middel zouden gebruiken. Thrombo-topman Patrik De Haes laat nu in een interview met persagentschap Bloomberg weten dat minstens 3 klinieken vandaag de eerste behandelingen met Jetrea zullen starten.

ThromboGenics heeft intussen een verkoopsteam opgezet in de VS, dat 28 man sterk is. Die houden zich ook bezig met de verdeling van speciale koelkasten aan geïnteresseerde oogartsen. Jetrea moet bewaard worden aan -20 graden celsius. Volgens De Haes zouden er al honderden van die frigo's verdeeld zijn, wat de kosten aanzienlijk opdrijft.

Blockbuster

Aan omzetvoorspellingen waagt De Haes zich niet. Volgens analisten kan Jetrea tot 800 miljoen euro of 1,07 miljard dollar opleveren, wat betekent dat Jetrea een potentiële 'blockbuster' is in de farmawereld.

Veel zal daarbij afhangen van de Europese geneesmiddelenwaakhond. Die moet normaalgezien deze week beslissen of Jetrea ook in de EU op de markt mag gebracht worden. De Haes verwacht in ieder geval een probleemloos groen licht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content