Quick zet expansie weer bovenaan agenda

©BELGA

Het Franse durffonds Qualium en het management van Quick hebben grootse expansieplannen. In tien jaar tijd moet zowel de omzet als het aantal restaurants verdubbelen. Daarmee draaien Qualium en het management van de restaurantketen de bladzijde van de mislukte verkoop om.

Qualium mandateerde begin 2010 Rothschild om de ‘strategische opties’ van Quick op een rijtje te zetten. Lees: een (partiële) verkoop voor te bereiden. Er werd gepolst naar de interesse van investeringsfondsen, maar de vraagprijs  (om en bij 900 miljoen euro) schrok de potentiële kopers - waaronder de private-equitygigant KKR - af. Het mandaat van de zakenbank Rothschild liep in de zomer af en Qualium besliste (noodgedwongen) de hamburgerketen in zijn portefeuille te houden.

Dan maar alleen

Het management van de restaurantketen legde na die episode een expansieplan op de tafel bij Qualium. Het plan, dat gisteren via Le Figaro bekendraakte, voorziet in een park van 1.000 restaurants in 2020 (tegenover 481 vandaag). Tegen dan moeten ook de omzet verdubbelen en de bedrijfs- winst zelfs verdrievoudigen. Volgens de directie van Quick zou de omzet dit jaar moeten uitkomen boven 1 miljard euro, 11 procent meer dan vorig jaar (6% bij een gelijk aantal restaurants).

De forse expansie moet onder meer plaatsvinden in Rusland. De restaurantketen richtte er onlangs een joint venture met een ontwikkelaar van shoppingcentra op.

Niet voor het eerst

Het is niet de eerste keer dat Quick grootse plannen koestert voor zijn internationale aanwezigheid, maar die plannen liepen tot nu toe af met een sisser. Eind jaren 90 kwam de restaurantketen bijvoorbeeld zwaar in de problemen na een reeks geldverslindende expansieavonturen in onder meer Nederland en Hongarije, de dollekoeienziekte en een ondoordachte openingspolitiek in België.

Het restaurantpark moest grondig worden hertekend en de onrendabele vestigingen sloten hun deuren.

Na een vermageringskuur van enkele jaren nam Quick Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Spanje, Rusland en China in het vizier. Maar de plaats van het buitenland (over de grenzen van de regio Belux en Frankrijk) blijft evenwel beperkt. Eind 2009 was maar minder dan 5 procent van de Quick-restaurants (22 op 468) buiten de historische thuismarkten gevestigd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud