Fiat wil Europese autogigant oprichten

Sergio Marchionne, gedelegeerd bestuurder van Fiat ©EPA

Sergio Marchionne, gedelegeerd bestuurder van de Italiaanse autoproducent Fiat, zal maandag zijn plannen ontvouwen om de grootste Europese autoproducent op te richten. Fiat wil zijn autodivisie afsplitsen en samenbrengen met zijn belang in Chrysler en de Europese afdelingen van General Motors, waaronder Opel en Saab, en zo een nieuwe beursgenoteerde autogroep starten. In een interview met The Financial Times noemt hij de fusie een huwelijk 'made in heaven'.

(tijd/belga) - De combinatie zou 's werelds tweedegrootste autoproducent vormen, na Toyota, op gelijke tred met Volkswagen, maar groter dan Renault/Nissan. De fusiegroep zou bestaan uit de autodivisie van Fiat, Opel/Vauxhall, Saab en GM's overige Europese afdelingen en Fiats belang in Chrysler. De verwachte omzet zou oplopen tot 80 miljard euro met verkopen tussen de 6 à 7 miljoen auto's per jaar. De nieuwe groep zou beschikken over 21 vestigingen in Europa, waaronder 10 van GM Europe en 11 van Fiat.

Volgens vakbondsbronnen zou Fiat zijn bod op Opel hebben opgetrokken tot 1 miljard euro.  Een andere Duitse vakbondsverantwoordelijke, Armin Schild, had totnogtoe laten weten dat het bod niet boven de 750 miljoen euro uitkwam. Toch blijft het bod onvoldoende voor Einenkel, die eraan herinnert dat Opel nood heeft aan 3,3 miljard euro om zijn activiteiten te kunnen voortzetten en zich te kunnen ontwikkelen.

Volgens Marchionne zal de combinatie synergievoordelen genereren van ruwweg 1 miljard euro per jaar. Waarnemers wijzen er wel op dat een samengaan van Fiat en Opel een drama zou zijn voor de tewerkstelling. Opel en Fiat richten zich allebei op hetzelfde marktsegment. Een fusie zou tot grote overcapaciteit leiden. Daarom had de ondernemingsraad van Opel zich eerder al gekant tegen een overname door Fiat.

Marchionne zal de plannen maandagnamiddag in Berlijn toelichten bij Frank-Walter Steinmeier, vicekanselier van Duitsland, Karl-Theodor zu Guttenberg, minister van Economie en Klaus Franz, voorzitter van de raad van bestuur van Opel. Indien het project door kan gaan, er zijn onder meer politieke struikelblokken en mededingingsbezwaren, dan wil Marchionne de transactie afronden tegen einde mei en tegen het einde van de zomer een aandeel Fiat/Opel op de beurstabellen zien.

GM verklaarde eerder open te staan voor een bod op Opel, dat in een precaire situatie verkeert. Onder de geïnteresseerden bevinden zich naar verluidt ook miljardair Oleg Deripaska, eigenaar van autobouwer OAO GAZ. Fiat bereikte vorige week een akkoord met de regering Obama voor een belang van 20 procent in de noodlijdende Detroitse autoproducent Chrysler. Chrysler vroeg vorige week de Chapter 11-procedure aan zodat het een grondig reddingsplan kan doorzetten.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud