Jaarwinst BMW 36 procent lager

Foto Bloomberg ©Bloomberg

BMW heeft in 2009 de nettowinst met 36 procent zien dalen, als gevolg van de afnemende vraag naar luxewagens. Voor 2010 is de Duitse autobouwer voorzichtig optimistisch.

(dow jones) - BMW zag de nettowinst in het afgelopen boekjaar afnemen tot 210 miljoen euro, van 330 miljoen in 2008. De winst kwam daarmee hoger uit dan de 200 miljoen euro die analisten hadden verwacht.

BMW verkocht in 2009 1,26 miljoen voertuigen, circa 13 procent minder dan in 2008. Voor 2010 wordt een eencijferige groei voorzien tot meer dan 1,30 miljoen voertuigen, dankzij de nieuwe modellen zoals de BMW 5-Series, de X1 en de Mini Countryman.

De omzet daalde met 4,7 procent tot 50,68 miljard euro. BMW wist in tegenstelling tot veel andere automakers een winst voor belasting te boeken van 413 miljoen euro, tegen 351 miljoen in 2008.

BMW stelt voor over 2009 een dividend uit te keren van 0,30 euro per aandeel, onveranderd ten opzichte van 2008 en in lijn met de marktverwachting.

BMW verlaagde vorig jaar de verkoopdoelstelling voor de middellange termijn tot 1,6 miljoen voertuigen in 2012, tegen een eerdere doelstelling van 1,8 miljoen voertuigen. BMW blijft wel streven naar een EBIT-marge van tussen de 8 en 10 procent in 2012.

Eerder deze maand liet BMW al weten dat de verkopen in februari op jaarbasis met 14 procent zijn gestegen tot 91.758 voertuigen. In de eerste twee maanden van 2010 laten de verkopen daarmee een stijging zien van 15 procent tot 173.911 voertuigen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content