Monsterfusie in Amerikaanse luchtvaart

Een vliegtuig van Continental Arilines op de luchthaven van Newark (Foto Reuters)

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen UAL Corp., de moeder van United Airlines, en Continental Airlines fuseren via een aandelenruil ter waarde van 3,17 miljard dollar (2,4 miljard euro) tot de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld.

(tijd) - De raden van bestuur van beide ondernemingen keurden het fusievoorstel zondag goed; maandag werd de deal officieel aangekondigd door beide maatschappijen. De gezamenlijke beurswaarde van de bedrijven bedraagt 6,8 miljard dollar.

De fusie gebeurt door de ruil van 1,05 aandeel UAL voor 1 aandeel Continental. Op basis van de slotkoers van UAL op 30 april waardeert de deal Continental op 3,17 miljard dollar, becijferde Bloomberg. In de fusiemaatschappij zullen de UAL-aandeelhouders een belang hebben van 55 procent.

Als de concurrentie-autoriteiten de fusie goedkeuren, krijgt de nieuwe gigant zijn thuisbasis in Chicago, het huidige hoofdkwartier van United. Glen Tilton, huidig topman van UAL, wordt voorzitter van de nieuwe groep en Jeff Smisek, topman van Continental, wordt de nieuwe gedelegeerd bestuurder. Verwacht wordt dat de deal in het vierde kwartaal van 2010 wordt afgerond.

De nieuwe, gefuseerde luchtvaartmaatschappij zal onder de naam United vliegen, maar op de vliegtuigen zal het Continental-logo prijken. De nieuwe moedermaatschappij zal omgedoopt worden tot United Continental Holdings.

De twee maatschappijen draaiden vorig jaar een totale omzet van bijna 29 miljard dollar (22 miljard euro). Dat is meer dan het huidige nummer één in de wereld, Delta Air Lines.

De fusie moet jaarlijks 1 miljard dollar aan kostenbesparingen en nieuwe inkomsten opleveren. Tegen 2013 moeten de synergievoordelen oplopen tot 1,2 miljard dollar.

De nieuwe groep zal met 700 vliegtuigen 370 bestemmingen in 59 landen aandoen. Geen enkele bestemming wordt gesloten. De luchtvaartreus zal 88.000 werknemers tellen.

In 2008 sloten UAL en Continental ook al bijna een huwelijk, maar de gesprekken liepen op een sisser af omdat een fusie toen als 'te riskant' werd gezien.

SM/KL

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content