‘Alle puzzelstukken doen passen, was huzarenstuk'

Sanoma, Corelio en het duo Wouter Vandenhaute-Erik Watté kopen dus VT4 en VijfTV. Wat brengt de toekomst nu echter? Zullen de twee Woestijnvis moeten delen met de VRT? Hoe strategisch is radio? Sanoma-topman Aimé Van Hecke licht een tipje van de sluier.

Na een lange mediamarathon ploft Van Hecke woensdagavond neer in de zetels van de foyer van Ter Zake op de VRT. Nog een laatste keer moet hij zijn verhaal doen over de overname van VT4 en VijfTV. Het toeval wil dat het gesprek plaatsheeft in het gebouw waar hij jarenlang actief was als directeur televisie.

Jaren voordien en enkele verdiepingen hoger stelden Van Hecke en Wouter Vandenhaute het exclusiviteitscontract tussen de VRT en Woestijnvis voor. Nu het succesvolle productiehuis met de steun van Corelio en Sanoma eigenaar wordt van eigen zenders staat de openbare omroep voor een tweespalt: Woestijnvis met anderen delen of de banden voorgoed doorknippen.

Wat had Van Hecke gedaan mocht hij nog aan de Reyerslaan gewerkt hebben? De ervaren mediarot wil niet dramatiseren. ‘Ik denk dat de VRT sterk genoeg is om een belangrijke televisiespeler te blijven, ook zonder Woestijnvis. Is de nieuwe situatie bedreigend voor de openbare omroep? Overdrijf daar niet in. De VRT is een zeer kwalitatief huis waar steengoede programma’s worden geleverd door allerhande productiehuizen en dat over een sterk intern productiehuis beschikt.’

Van Hecke zint niet op wraak tegen de openbare omroep. ‘Ik kijk met plezier terug op de tien jaar die ik hier heb doorgebracht. Maar ik herinner mij wel dat ik bij mijn vertrek uit de Reyerslaan eind 2006 de VRT heb aangeraden goede relaties te behouden met de sterkste leveranciers van programma’s om zo relatief onaantastbaar te blijven. Ik denk niet dat ze die raad de voorbije jaren goed opgevolgd hebben, onder druk van God weet wie. Dat verklaart voor een stuk de huidige situatie rond Woestijnvis.’

Dankzij de programma’s van Woestijnvis worden VT4 en VijfTV straks sterker. Moet men zich bij VTM en de VRT dan geen zorgen beginnen te maken?

Aimé Van Hecke: ‘Gezien de Belgische SBS-zenders bij De Vijver of bij RTL gingen belanden, was de verkoop sowieso geen goed nieuws voor de VMMa (de koepel boven onder meer VTM, 2BE en Q-Music, red.). Natuurlijk willen we meer concurrentie op de commerciële televisiemarkt te creëren. Maar ik twijfel er niet aan dat de VMMa zich in deze strijd zal wapenen en verdedigen.’

En de VRT? De openbare omroep moet straks Woestijnvis delen of zonder het productiehuis verder.

Van Hecke: ‘Ik zie niet in wat het probleem is. Op verzoek van de VRT is de exclusieve band tussen de openbare omroep en Woestijnvis opgeheven. Er is nu een samenwerkingsakkoord tot midden 2012 dat Woestijnvis al de mogelijkheid geeft ook voor andere zenders te werken. Het lijkt mij daarom niet onlogisch dat we terechtkomen in een situatie waarbij Woestijnvis enerzijds programma’s levert aan wat nu nog de SBS-zenders heet, maar anderzijds formats die goed passen in de context van de VRT blijft verkopen aan de Reyerslaan. De markt is nu open en vrij voor alle betrokken partijen. Ook voor de andere zenders.’

U kent Wouter Vandenhaute al jaren. Hoe is de samenwerking op het SBS-dossier ontstaan?

Van Hecke: ‘Wouter Vandenhaute informeerde ons al negen maanden geleden dat de mogelijkheid bestond dat de Belgische SBS-zenders te koop zouden komen. Hij zei toen al dat hij interesse had voor het dossier. We hebben in die periode al gepraat over een eventueel partnerschap tussen Sanoma en De Vijver.’

‘Toen bleek dat SBS België en SBS Nederland werden aangeboden, werd snel duidelijk dat dat een strategische opportuniteit was voor Sanoma. In eerste instantie besloten we het dossier apart te bekijken en alle opties open te laten over een eventuele samenwerking met derden. Toen na de eerste ronde duidelijk werd dat wij en De Vijver nog in de running waren, hebben we de gesprekken opnieuw aangevat en zijn we begonnen het partnerschap een concrete vorm te geven.’

‘Het was een moeizaam proces. We moesten niet enkel de verkoper overtuigen en RTL verslaan, maar tegelijkertijd ook met z’n drieën een akkoord sluiten over de creatie van een bijna geïntegreerde mediagroep onder de naam De Vijver, waarin niet alleen SBS België - maar ook 100 procent van Humo en 100% van Desert Fishes (Woestijnvis, De Mensen (40%), red.) - zou worden ondergebracht. Alle puzzelstukken doen passen in een relatief korte tijd - de timing van de verkoper was wurgend! - was een huzarenstuk. Het vergde heel wat nachtwerk.’

Vandenhaute hield al zijn opties open. Hij onderhield ook contacten met RTL.

Van Hecke: ‘Het grote voordeel was dat we vrij lang afzonderlijk hebben onderhandeld en dat iedereen de mogelijkheid had zijn opties open te houden. Wij konden ook andere samenwerkingen aangaan, hé. Wij hebben ook met iedereen gepraat. Maar op een bepaald moment hak je de knoop door.’

Welke synergie ziet u tussen de magazines van Sanoma -onder meer Libelle, Flair- en de overgenomen zenders?

Van Hecke: ‘Er zijn twee synergiepolen. Vooreerst rond De Vijver zelf. De zenders in De Vijver kunnen een beroep doen op de kracht en op het publieksbereik van de tijdschriften van Sanoma en de kranten van Corelio. Daarnaast krijgen zowel de Corelio- als de Sanoma-publicaties een verhoogde reclame als publicatiekracht, doordat zij makkelijker toegang hebben tot de zenders. Dat kan zich zowel vertalen in meer advertentieruimte als in redactionele samenwerkingen. Flair en VijfTV werkten in het verleden al samen. In de toekomst zullen nog meer dergelijke samenwerkingen mogelijk zijn.’

Is er ook synergie mogelijk tussen Vlaanderen en Nederland, gezien Sanoma in beide landen mee de SBS-zenders bezit?

Van Hecke: ‘Er zijn daar nog geen concrete afspraken over gemaakt, maar de mogelijkheid bestaat. En Sanoma kan daar zeker een stimulerende rol in spelen. Anders dan bij Talpa was internationalisering nog nooit echt de focus bij Desert Fishes, maar in de huidige constellatie is het zeker interessant om de mogelijkheden op dat vlak te onderzoeken. Zowel in de ene richting (Woestijnvisprogramma’s op het Nederlandse scherm,red.) als in de andere (formats van John De Mol in Vlaanderen,red.).’

Ziet u ook mogelijke synergie tussen Sanoma en Corelio?

Van Hecke: ‘Wij werken al lange tijd samen met diverse Vlaamse mediagroepen. Enkele maanden geleden hebben we met Corelio bijvoorbeeld Yento opgericht, dat adverteerders toelaat on onze databestanden te gebruiken. De samenwerking binnen De Vijver zal wellicht beide mediagroepen opnieuw wat dichter bij elkaar brengen. Ik sluit niet uit dat daar nieuwe samenwerkingen uit resulteren, maar het is niet de bedoeling ons exclusief daarvoor naar Corelio te richten. En als ik hen begrijp is dat ook niet hun intentie.’

Zou Sanoma in het kapitaal van Corelio kunnen stappen?

Van Hecke: ‘Dat is voorlopig zeker niet aan de orde.’

Radio is voor het consortium een van de toekomstige groeipolen. Corelio is daarin al aanwezig via Nostalgie. Wordt dat straks ‘Radio De Vijver’?

Van Hecke: ‘Dat is absoluut iets dat op de agenda zal staan. Als je je echt multimediaal wil ontplooien, is het beschikken over radio een belangrijke voorwaarde. De Vlaamse Mediamaatschappij beschikt over twee belangrijke stations: QMusic en Joe FM. We zijn aan een inhaaloperatie toe en zullen initiatieven nemen om over de nodige frequenties te beschikken. Hoe? Dat moeten we nog uitwerken. We hebben daar al ideeën over, maar ik heb de luxe om die niet aan u te moeten vertellen (lacht).’

Moeten de SBS-zenders de grootste commerciële spelers in Vlaanderen worden?

Van Hecke: ‘Als dat eens zou kunnen (lacht).’

Sanoma wordt hoofdaandeelhouder van SBS Nederland en Veronica Magazine. Maar die doen het niet goed. Neemt Sanoma daar geen groter risico dan in België?

Van Hecke: ‘De marktaandelen van SBS Nederland staan inderdaad onder druk en er zijn extra investeringen nodig in de programmering om de zenders te versterken. Dat is voorzien in onze businessplannen. Onder meer John De Mol moet daar voor zorgen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud