'Advertenties in Google zijn inefficiënt'

Advertenties in zoekmotoren zoals Google zijn 'inefficient'. ©REUTERS

Bedrijven die advertenties plaatsen op zoekrobots zoals Google halen daar geen duidelijk voordeel uit. Met die conclusie plaatsen eBay en de universiteiten van Berkeley en Chicago een belangrijk deel van de advertentiemarkt op losse schroeven.

De onlineadvertentiemarkt groeide de afgelopen jaren als kool. In 2013 werd in Europa ongeveer 27,3 miljard euro neergeteld voor advertenties op het net, zo blijkt uit cijfers van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Daarmee neemt het internet een steeds grotere hap uit het advertentiebudget. Adverteerders spenderen enkel nog meer aan tv-reclames, zo tonen de IAB-cijfers. 

De Amerikaanse e-commercegigant eBay en de universiteiten van Berkeley en Chicago halen in een nieuwe studie een belangrijk deel van die onlineadvertentiemarkt onderuit. Hun studie ging op zoek naar de impact van betaalde advertenties in zoekrobots zoals Google, Yahoo en Bing. Die advertenties zijn een cruciaal deel van de onlinekoek. Ze maakten in 2013 bijna de helft van de online-uitgaven. Het andere deel zijn voornamelijk de klassieke banners.

'Inefficiënt'

Maar die advertenties in zoekrobots zijn een 'inefficiënt marketingkanaal', concludeert de studie op basis van een reeks experimenten. De onderzoekers keken eerst en vooral naar het effect van 'betaalde merkadvertenties'. Als een gebruiker van een zoekmachine 'eBay' intypt, krijgt hij niet alleen de gewone lijst met zoekresultaten, maar in veel gevallen ook een betaalde advertentie van het bedrijf zelf. 

Die betaalde merkadvertenties zijn compleet nutteloos, blijkt uit de experimenten. Als een bedrijf geen merkadvertenties in de zoekrobotos aanbrengt, vinden gebruikers hun weg wel via de gewone lijst met zoekresultaten. Als er wel advertenties zijn, gaan gebruikers wel via de advertenties, maar dat levert niet meteen extra trafiek op. Het betalen voor merkadvertenties in zoekmotoren levert een bedrijf dus niets op. 

'Kleine impact'

Ook de advertenties die niet geënt zijn op een bedrijfsnaam, krijgen een veeg uit de pan in de studie. Als een internetgebruiker via een zoekmotor op zoek is naar 'zonnebrillen' of 'memorysticks', krijgt hij ongetwijfeld ook een hele reeks advertenties van bedrijven in die sector. Maar ook die advertenties zijn onbelangrijk. Voor het experiment met eBay hadden zulke advertenties 'een zeer kleine en statistisch insignificante impact op de verkoop bij eBay'. 

Betalen voor advertenties in zoekrobots is dus zeker niet zaligmakend, waarschuwen de onderzoekers. Zij voegen er wel aan toe dat de studie zelf dat ook niet is. De studie draaide immers rond het merk 'eBay', dat al zeer goed gekend is onder internetgebruikers. Voor merken die minder bekend zijn, kan de uitkomst anders zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud