Apple neemt met iPad uitgevers in de tang

(foto: Reuters) ©REUTERS

Apple eist van uitgever Roularta 30 procent van de inkomsten uit abonnementen op de iPad-versie van Knack. De abonnementen moeten bovendien verkocht worden via iTunes, de webwinkel van Apple, de producent van de tabletcomputer. Roularta wil het hier niet bij laten.

Tot nu eiste Apple enkel dat de losse verkoop van de iPad-Knack via iTunes liep, met een commissie van 30 procent voor het technologiebedrijf. Maar Apple viseert nu ook de abonementenverkoop van de iPad-Knack.

'Wij werken aan de opstart van de verkoop van iPad-abonnementen via onze eigen webservice,' vertelt William De Nolf, directeur nieuwe media bij Roularta. 'Maar Apple eist nu dat die verkoop verloopt via iTunes, met de nodige commissie. Vandaag kunnen papieren abonnees gratis toegang krijgen tot de iPad-Knack, maar ook daar steekt Apple een stokje voor. Papieren abonnees moeten hun iPad-Knack voortaan op iTunes kopen.'

App

Zolang Roularta niet toegeeft, aanvaardt Apple geen update van de app (of toepassing voor iPad) die toegang geeft tot de iPad-Knack. 'Die updates waren nodig om de bestaande app te verbeteren,' zegt De Nolf. 'Maar Apple heeft die updates geweigerd. We gaan dit proberen aan te vechten. De discussie is nog niet gesloten.'

Ook voor Gert Ysebaert, uitgever van Corelio, gaat een rood licht branden. 'Als ik dit hoor, dan daalt mijn enthousiasme voor de iPad,' zegt Ysebaert. Vandaag kunnen losse iPad-exemplaren van De Standaard gekocht worden via iTunes. De abonnementenverkoop van de iPad-veries van de krant verloopt echter via de servers van Corelio.

NRC

Ook de Nederlandse krant NRC Handelsblad kreeg een brief gekregen van Apple. Daarin zou het technologiebedrijf eisen dat een iPad-abonnement niet langer deel uitmaakt van een digitaal abonnement op NRC, waarbij de krant gelezen kan worden op pc, tablet of smartphone. Zowel een los exemplaar als een abonnement op de iPad-versie van NRC zou moeten gekocht worden op iTunes.

Ysebaert vreest dat nog andere uitgevers gedwongen zullen worden de abonnementen op hun iPad-publicaties via iTunes te laten verlopen. 'Op die manier verliest de krant de directe relatie met haar klanten,' zegt Ysebaert. 'Want wij mogen van Apple niet weten wie onze publicaties koopt via iTunes. Apple verandert de regels terwijl het spel bezig is.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content