Vier Vlaamse kranten komen onder één dak

©Photo News

Het Vlaamse medialandschap wordt grondig hertekend. De uitgevers Corelio en Concentra bundelen hun kranten en digitale uitgeefactiviteiten. Dat hebben ze woensdagavond bevestigd na de berichtgeving over de deal op de website van De Tijd. De top van beide groepen onderhandelde de jongste vijf weken in alle stilte over de transactie. Slechts een kransje hoofdrolspelers was op de hoogte.

Concreet brengen ze in de nieuwe joint venture, Het Mediahuis, vier kranten in:

  • De Standaard
  • Het Nieuwsblad/De Gentenaar
  • Het Belang van Limburg
  • Gazet van Antwerpen.

'Alle titels blijven bestaan onder de nieuwe koepel en behouden hun inhoudelijke verscheidenheid', benadrukte de bedrijfsleiding van beide uitgeverijen.

Ook de websites van de vier kranten worden in het nieuw bedrijf ondergebracht, evenals de publicaties Jobat, Jet, Hebbes, Zimmo, Vroom, Inmemoriam en de Koopjeskrant.

Corelio krijgt 62 procent van Het Mediahuis, Concentra 38 procent. Een verkapte overname van de Limburgse groep, volgens sommige waarnemers.

De andere activiteiten van Corelio en Concentra blijven apart beheerd door de huidige CEO’s, Luc Missorten en Marc Vangeel. Het belang van Corelio in De Vijver Media, de holding boven de tv-zenders Vier en Vijf, het productiehuis Woestijnvis en het weekblad Humo, blijft buiten de deal. Net als de titels Vers L’Avenir (Corelio) en Metro (Concentra/Rossel) en de regionale tv-zenders van de Limburgse groep.

Gert Ysebaert, uitgever Vlaamse media bij Corelio, wordt de CEO van Het Mediahuis. Hij wordt bijgestaan door operationeel directeur Paul Verwilt, die momenteel dezelfde functie vervult bij Concentra. Missorten en Vangeel zetelen in de raad van bestuur.

Het is niet de eerste samenwerking tussen beide mediagroepen. Enkele jaren geleden bundelden ze al hun drukactiviteiten. De twee uitgevers zijn ook samen aandeelhouder van de reclameregie Scripta en van de radiozender Nostalgie.

De Mededingingsautoriteit moet de transactie nog goedkeuren en kan die eventueel nog wat bijsturen, een proces dat wellicht enkele maanden zal duren.

De fusie speelt zich af in een context van schaalvergroting, internationalisering en digitalisering van de hele mediamarkt. ‘Omdat ook de conjunctuur tegenzit, worden nu deals mogelijk die vroeger niet konden’, zei Luc Missorten woensdagavond. Hij beklemtoont dat beide groepen willen blijven ‘inzetten op verscheidenheid’.

De redacties reageren afwachtend, maar er leeft de vrees voor besparingen. Missorten zei woensdag dat vooral in de ondersteunende afdelingen naar synergieën zal worden gezocht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect