Advertentie

De Nook-ambitie van John Malone

Boekenfreaks zullen meewarig het hoofd schudden, maar de opmars van het digitale boek (e-book) is niet te stuiten. Het bod van Telenet-moeder Liberty Global op de boekenwinkel Barnes & Noble - dat met zijn e-reader Nook strijdt tegen de iPad en de Kindle - zal de markt ongetwijfeld een extra boost geven.

700miljoen dollar heeft de Amerikaanse mediatycoon en kabelmogol John Malone van Liberty Media veil voor een controlebelang van 70 procent in het Amerikaanse Barnes & Noble. Het bod van 17 dollar per aandeel waardeert ’s werelds grootste boekenwinkelketen op 1 miljard dollar en ligt 20 procent boven de laatste koers. De aandeelhouders reageerden enthousiast. Of dat terecht is, moet nog blijken.

Barnes & Noble zette zichzelf vorig jaar na een bitse aandeelhoudersstrijd te koop omdat het er niet in slaagt zich aan te passen aan de digitale revolutie in het boekenlandschap. ‘Telkens als een nieuwe iPad van Apple of een Kindle e-reader van Amazon over de toonbank gaat, is Barnes & Noble iets minder waard’, zei een cynische analist gisteren. En dat klopt natuurlijk voor een stuk.

Wat ziet Malone, die via zijn zusterbedrijf Liberty Global hoofdaandeelhouder is van de Belgische kabelmaatschappij Telenet, in een slabakkende boekenverkoper - een ikoon, toegegeven - die net als Kodak in de fotografie, de digitale trein heeft gemist?

brief

Malone is blijkbaar onder de indruk geraakt van de brief die William Lynch, de CEO van Barnes & Noble, vorig jaar schreef aan zijn aandeelhouders. Daarin zei hij dat Barnes & Noble tegen 2013 mikt op 1 miljard omzet uit downloadbare digitale boeken (e-books) en een kwart van de markt, op een totale omzet van 5,6 miljard dollar nu.

Barnes & Noble heeft sinds eind 2009 zijn eigen e-bibliotheek en zijn eigen e-reader, de Nook, met een Android-platform. Weliswaar alleen voor de markt in de VS. Dit jaar kwam er een Nook Color bij. ‘Krachtiger dan de Kindle, maar minder functioneel dan de iPad’, schreef een journalist van de San Francisco Chronicle die het apparaat uittestte. Wel de helft goedkoper dan de iPad.

Barnes & Noble wist met zijn Nook de achterstand op Amazon het afgelopen jaar iets in te lopen - de onlineverkoop steeg het voorbije kwartaal met 52 procent - maar de kloof blijft groot. De Amerikaanse onlinewinkel kondigde donderdag aan dat hij sinds april meer digitale dan gedrukte boeken verkoopt. Voor elke 100 gedrukte boeken worden 105 digitale versies voor de Kindle verkocht.

flexibiliteit

De in 2007 gelanceerde Kindle heeft nu 67 procent van de Amerikaanse e-readermarkt in handen, de Nook 22 procent. 58 procent van de verkoop van e-books verloopt via Amazon. Barnes & Noble haalt slechts 27 procent. Het aanstormende Apple zit al aan 9 procent. Maar ook concurrenten Sony, dat zijn eigen e-reader heeft, en Google, dat via andere tablets e-boeken slijt, willen een groter stuk van de koek.

Een financieel sterke aandeelhouder zoals Liberty Media, die belangen heeft in tal van uiteenlopende Amerikaanse media- en amusementsbedrijven, geeft Barnes & Noble de flexibiliteit om sneller winkels te sluiten en vlugger en meer te investeren in de onlineverkoop. En gelukkig is Barnes & Noble nog altijd een naam als een klok. Maar het rijke Liberty moet het wel opnemen tegen Amazon en Apple, twee groepen met superdiepe zakken.

Malone heeft de buit echter nog niet binnen. Het aandeel van Barnes & Noble schoot gisteren in de vroege handel 34 procent hoger, boven de prijs die Liberty Media biedt. Blijkbaar gaat men ervan uit dat er nog een hoger bod komt.

De 69-jarige Malone staat bekend als iemand die meestal krijgt wat hij wil. Benieuwd hoe de raad van bestuur van Barnes & Noble reageert.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud