De Persgroep aast op BASE

Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep (foto: Wim Kempenaers)

De Persgroep bekijkt samen met een aantal financiële partners het verkoopdossier van de gsm-operator BASE. Dat vernam De Tijd.

Bij De Persgroep wil men geen commentaar kwijt. Begin volgende week moeten geïnteresseerde partijen een niet-bindend bod indienen voor de Belgische KPN-dochter.

De Nederlandse telecomgroep KPN besliste enkele maanden geleden haar Belgische mobilofoniedochter in de etalage te zetten. Als potentiële overnemers circuleren de namen van private-equitygroepen als Black­stone, KKR, Cinven, Providence en Bain.

Ook Telenet werkt op het dossier. De Mechelse kabel- en telecomgroep mandateerde al zakenbanken om haar te begeleiden in het proces. Ook ­British Telecom gaat over de tongen.

Nu de eerste horde in zicht komt, blijkt dat ook De Persgroep zich in de biedstrijd mengt. De Persgroep is onder meer eigenaar van de kranten Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd (50%) en de tv- en radiogroep VMMa (50%).

Jim Mobile

Maar BASE is met een verwachte prijs van 1,6 tot 1,8 miljard euro een te grote brok voor het Vlaamse mediabedrijf, hoe financieel gezond dat ook is. De Persgroep zette daarom met een aantal - voorlopig onbekende - partners een consortium op. Ook Telenet moet met een financiële partij in zee voor BASE.

Dat een mediagroep pur sang als De Persgroep zich mengt in de overname van een gsm-operator kan op het eerste gezicht de wenkbrauwen doen fronsen, maar is wel logisch op strategisch vlak.

De Persgroep heeft al jaren de ambitie actief te worden op de telefoniemarkt. En dat is voor een stuk al gelukt. Via dochter VMMa (50 procent De Persgroep, 50 procent Roularta) werd Jim Mobile gelanceerd, een virtuele operator op het netwerk van BASE. Jim Mobile is een succes, zowel qua aantal klanten - ongeveer 600.000 - als financieel.

Dat smaakte naar meer. Voor de zomer richtten De Persgroep, Roularta en BASE daarom de joint venture Hawaii op om artikels en videobeelden makkelijker toegankelijk te maken voor mobiele toestellen zoals smartphones en tabletcomputers. Een eerste product is een abonnement voor mobiel internet.

Telenet

Via BASE kan De Persgroep een volwaardige telecomspeler worden. 'Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, weet dat mobiel de toekomst is', stelt een waarnemer.

'Hij heeft de content, maar niet het technische aspect. Dit is een unieke kans om beide te verenigen. Maar het is deels ook een defensieve zet. Voor zijn mobiele activiteiten is De Persgroep nu volledig afhankelijk van BASE. Stel dat BASE in handen komt van concurrent Telenet, dan kan Van Thillo de verdere ontwikkeling van zijn mobiel aanbod wel vergeten.’

Met deze zet komt De Persgroep nog meer in conflict met Telenet. Beide partijen ruziën al maanden over het bedrag dat Telenet als tv-distributeur moet betalen aan de zenders van de VMMa (VTM, 2BE, Vitaya). Die ruzie loopt steeds hoger op. 'We praten niet meer met elkaar', zei topman Duco Sickinghe gisteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect