De Persgroep koopt VNU Media

Christian Van Thillo, de gedelegeerd bestuurder van De Persgroep. ©wim kempenaers (wkb)

De Persgroep Nederland neemt VNU Media over van de private-equitygroepen 3i en HIG Capital. De prijs van de transactie is niet bekend. VNU Media is het bedrijf achter de rekruteringsmedia Intermediair en de Nationale Vacaturebank.

De Persgroep wil met de overname 'een nieuwe dimensie toevoegen' aan zijn bestaande activiteiten op de vacaturemarkt in Nederland. Ze is op die markt al actief via haar dagbladen (De Volkskrant, Algemeen Dagblad, Trouw, Het Parool). VNU Media is quasi volledig gefocust op het digitale via de Nationale Vacaturebank, Intermediair (site+magazine) en Tweakers).

In België is De Persgroep - samen met Mediafin (De Persgroep/Rossel) en Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg) - in de rekruteringsbranche aandeelhouder van Vacature. Het doel is alle initiatieven op het gebied van rekrutering onder te brengen in een nieuwe binationale onderneming: VNU Vacature Media. VNU Vacature Media zal grensoverschrijdend functioneren. Er wordt via de operatie eigenlijk een virtuele arbeidsmarkt van 24 miljoen Nederlandstaligen gecreëerd.

Op de Nederlandse markt is Monster Online de grootste concurrent van VNU Media. In België zijn dat Stepstone (online), maar ook Jobat (Corelio) en De Zondag (Roularta).

Geen plezier

3i kocht VNU Media (toen nog VNU Business Media Europe) eind 2006, begin 2007. Bij de overname veranderden ruim zestig Europese bladen van eigenaar, waaronder het Belgische Data News. Dat tijdschrift, een vaste waarde voor professionals uit de telecom- en informaticasector, werd daarna doorverkocht aan Roularta (Knack, Trends, Le Vif). Ook andere publicaties gingen de deur uit.

3i beleefde geen plezier aan zijn investering. Het investeringsfonds legde bij de overname naar verluidt 320 miljoen euro op tafel, waarvan twee derde schulden (een klassieke financiële constructie bij een overname door een private-equitygroep, red.).  Eén jaar nadien kreeg het bedrijf evenwel klappen door de economische en financiële crisis. In 2009 moest 3i een zware (financiële) herstructurering doorvoeren en zou het de waarde van het bedrijf in zijn boeken zelfs naar nul teruggebracht hebben. HIG Capital kwam toen aan boord.

Ten tijde van de overname door 3i was VNU Media voornamelijk een printbedrijf met een omzet van meer dan 100 miljoen euro en een operationele kasstroom (ebitda) van 35 à 40 miljoen. Vandaag haalt de onderneming quasi 90 procent van zijn omzet uit digitale activiteiten. De huidige omzet is evenwel gedaald tot het niveau van de operationele kasstroom van vijf jaar geleden.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect