Advertentie

Eén login voor alle Belgische nieuwssites

Foto Bloomberg ©Bloomberg

De Vlaamse en Franstalige uitgevers hebben een akkoord bereikt over de oprichting van Media ID. Dat is een gezamenlijke registratiemodule waarmee gebruikers op eender welke aangesloten mediasite kunnen inloggen. Of er voor het nieuws ook moet worden betaald, is een beslissing van elke uitgever afzonderlijk.

'Met Media ID zul je-  met een centrale login - op alle aangesloten mediasites kunnen surfen. Bovendien zul je aangemeld blijven', legt Dieter Haerens, operationeel directeur van Mediafin, uit. Het surfen zal hierdoor niet langer anoniem gebeuren: de gebruiker zal door de uitgever herkend worden. Op die manier kan deze het surfgedrag volgen en er desgewenst voor doen betalen.

Een akkoord over een gezamenlijke betaalmodule, om lezers te laten betalen voor het nieuws dat ze consumeren, is er echter nog niet, in tegenstelling tot wat de krant De Morgen vrijdag schrijft. 'Elke uitgever bepaalt trouwens zelf of zijn site of sites deels vrij of deels betalend zijn', beklemtoont Haerens. De kranten van Mediafin, De Tijd en L'Echo, lopen in België voorop wat betalend online nieuws betreft. Een deel van hun sites is al geruime tijd afgeschermd met een betaalmuur.

Het Media ID-project werd donderdag voorgesteld aan iMinds, het vroegere IBBT, en MIX, het vroegere Media Innovatie Centrum. Die instellingen moeten in opdracht van de Vlaamse overheid innovatie in de mediawereld stimuleren. Het is de bedoeling voor de financiering van Media ID deels middelen los te weken bij de Vlaamse overheid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud