Advertentie

Mediahuis schrapt een op de vijf jobs

De 4 krantentitels van het Mediahuis - Foto Belga ©BELGA

De samenvoeging van de kranten van mediabedrijven Concentra en Corelio in het Mediahuis, zal 205 banen kosten. Het Nieuwsblad verhuist naar Antwerpen. Dat werd vanochtend bekendgemaakt tijdens een bijzondere ondernemingsraad.

Dat de samenvoeging van de kranten Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en De Standaard banen zou kosten, stond in de sterren geschreven. De directie maakte vanochtend bekend dat ze 205 van de 1.121 jobs wil schrappen. Indien rekening wordt gehouden met de 'Technische Bedrijfseenheid' Mediahuis, die 1.043 werknemers telt, gaat het om één op de vijf banen. Daarvan zijn er 67 journalisten.

Dat aantal slaat op het aantal voltijdse equivalenten (FTE's). Indien rekening gehouden wordt met deeltijdse jobs, kan het aantal mensen dat moet afvloeien, nog een stuk hoger liggen, mogelijk rond de 250 personen. Mediahuis plakt geen timing op de operatie, maar volgens onze informatie zou de sanering over ongeveer twee jaar gespreid worden, tot in 2015.

Zoals verwacht wordt er onder meer een gedeeltelijke integratie van Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen voorgesteld. Opmerkelijk is vooral dat de redactie van Het Nieuwsblad naar Antwerpen verhuist, en dat daar ook de hoofdzetel van het nieuwe krantenbedrijf wordt gevestigd. De meeste ondersteunende diensten verhuizen mee.

Secretaris Hans Schippers van de socialistische bediendenbond BBTK zegt in een reactie verrast te zijn door het grote aantal geplande ontslagen en het nieuws over de verhuis van Het Nieuwsblad. De vakbonden hopen dat ze het aantal afvloeiingen nog kunnen verminderen in de consultatierondes die de komende weken en maanden moeten plaatsvinden.

De bonden willen ook de mogelijkheden van brugpensioen en vervroegde pensionering bekijken. Een mogelijk probleem is wel dat de meeste krantenbedrijven een vrij jonge leeftijdspiramide hebben als gevolg van vroegere herstructureringen. Dat maakt het moeilijker om specifieke vertrekregelingen voor oudere werknemers te gebruiken.

Ook Vlaams minister van Media, Ingrid Lieten (sp.a), zegt verrast te zijn. 'Ik ben in de eerste plaats ongerust voor de mensen die hun werk verliezen en op zoek moeten naar nieuw werk in een sector die het moeilijk heeft', antwoordde ze vandaag in het Vlaams Parlement op een vraag van parlementslid Wilfried Vandaele (N-VA). Anderzijds begrijpt ze dat de krantensector op zoek gaat naar fusies en meer efficiëntie, net om de titels en de eigenheid van de kranten te bewaren.

Afdelingen

De redactie van De Standaard en de nationale advertentiediensten blijven gehuisvest in Groot-Bijgaarden, en het Belang van Limburg blijft gevestigd in Hasselt. Details over de verdeling van het aantal geschrapte banen over de verschillende afdelingen zijn er nog niet, behalve dat 67 jobs - of ongeveer één op de drie geschrapte banen - op de redacties zullen verdwijnen. De andere 138 banen zullen dus gesnoeid worden in andere afdelingen zoals IT, advertentie-afdelingen en ondersteunende diensten.

Gezien de omvang van de operatie, moet de wet-Renault gerespecteerd worden. Dat betekent dat er de komende weken consultaties plaatsvinden met de vakbonden. De eerstvolgende ondernemingsraad vindt plaats op maandag 18 november.

De directie van Mediahuis zegt dat ze van plan is om extra te investeren in de kerncompetenties van elke titel,en streeft naar samenwerking op alle andere domeinen:

  • Het Nieuwsblad wordt de leverancier van nationaal nieuws en sportnieuws (via Sportwereld) voor de andere titels. 
  • Gazet van Antwerpen moet zich 'nog meer dan voorheen' focussen op Antwerpen. De krant blijft ook sterk aanwezig in de regio’s Kempen en Mechelen, klinkt het. Maar tegelijk spreekt het persbericht over een 'intense samenwerking' met Het Nieuwsblad. De integratie van de Antwerpse regioberichtgeving van beide titels was verwacht, maar de Belgische Mededingingsautoriteit heeft wel opgelegd dat de kranten nog minstens vijf jaar als aparte titel moeten blijven bestaan.
  • Het Belang van Limburg blijft de 'totaalkrant voor alle Limburgers' en zal zich 'sterker digitaal ontwikkelen'.
  • De Standaard wordt de 'leidende kwaliteitskrant' van Mediahuis, en de krant die de leiding neemt in innovatieve initiatieven. 'De historische samenwerking met Het Nieuwsblad kan nu worden uitgebreid naar de andere media binnen de groep', klinkt het.

Digitaal

Het zwaartepunt van die innovatie ligt uiteraard in digitale media, waar Mediahuis naar eigen zeggen de leiding wil nemen. De krantengroep streeft daarbij naar een hybride model van gratis en betalend nieuws: elk merk zal blijven beschikken over een open gratis site, maar tegelijk wordt het een 'topprioriteit' om te investeren in digitale én betalende kwaliteitsjournalistiek. Ook de merken Jobat (jobs), Hebbes (rubriekadvertenties), Zimmo (immo) en Vroom (auto's) moeten zich ontwikkelen tot de nummers één of twee in de markt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud