VMMa neemt Vitaya over

Peter Quaghebeur, directeur-generaal van de VMMa (foto: Emy Elleboog) ©Emy Elleboog

Lifestylezender Vitaya wordt overgenomen door VMMa, het bedrijf achter VTM en 2BE. Dat hebben VMMa en Vitaya zojuist bekend gemaakt. Een overnamebedrag werd niet meegedeeld. Ook Vitaliteit, de digitale zusterzender van Vitaya, wordt mee overgenomen.

Vitaya was volledig in handen van Investar, de holding van de familie Van Rompuy, eigenaars van de bank Argenta. 'Voor de familie Van Rompuy is Vitaya altijd een financiële participatie geweest, het is dan logisch dat zij als mensen uit de banksector op termijn wilden verkopen,' zegt Yvette Mignolet, afgevaardigd bestuurder van Vitaya.

VMMa zegt dat het de zender overneemt omwille van zijn sterk profiel als jonge vrouwenzender. Bovendien is Vitaya erg complementair met de andere zenders van VMMa. 'VTM is een brede publiekszender, naast het meer mannelijke 2BE,' zegt Peter Quaghebeur, directeur-generaal van VMMa. 'Daarnaast hebben we JIM voor de jongeren, Kzoom voor de kinderen, en dus nu Vitaya voor de vrouwen. Het zou ons jaren gekost hebben om de positie in de markt op te bouwen die Vitaya nu heeft.'

In de doelgroep van vrouwen tussen de 18 en 54 jaar heeft Vitaya nu een marktaandeel 2,9 procent. Dat aandeel wil Quaghebeur op korte termijn verdubbelen. Hij wijst ook op de vele synergievoordelen. 'Op Vitaya zullen we bijvoorbeeld buitenlandse reeksen kunnen draaien uit de portefeuille van VMMa.'

Vitaya blijft vooralsnog een zelfstandig bedrijf. Er wordt wel gekeken hoe Vitaya op termijn in de VMMa-structuur kan geïntegreerd worden. 'Maar we zullen niet overhaast werken,' aldus nog Quaghebeur. Mignolet zal de overgang nog tot volgend jaar begeleiden en dan afscheid nemen van de zender.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content