VMMa stopt met belspelletjes

De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) heeft beslist om 'met onmiddellijke ingang' de uitzending van de belspellen stop te zetten. Die waren in een mediastorm terechtgekomen na de uitzending van het satirische programma 'Basta' maandagavond. De VMMa is voor de helft eigendom van het beursgenoteerde Roularta.

'Ondanks het feit dat we alles strikt volgens de wet hebben georganiseerd, vinden we het niet langer opportuun de belspellen uit te zenden gezien de maatschappelijke hetze die hier rond is gecreëerd', zegt directeur-generaal van de VMMa Peter Quaghebeur in een persbericht.

In een eerdere reactie benadrukte de maatschappij ook al dat alles strikt volgens de wet gebeurde. De mediamaatschappij laakte bovendien 'de zeer eenzijdige, gemonteerde voorstelling van de feiten' door de programmamakers.

In het programma Basta, een productie van Woestijnvis, kwamen de belspelletjes als 'frauduleus' naar voren. De makers van het programma hadden een acteur ingehuurd die maandenlang undercover als presentator bij de belspelletjes had gewerkt.

Voor de belspelletjes huurde het Nederlandse productiehuis Endemol zendtijd bij de VMMa. De stopzetting ervan betekent voor de VMMa een fors inkomensverlies. De Vlaamse Minister van Media, Ingrid Lieten, had bij de VMMa donderdagmiddag aangedrongen op het onmiddellijke stopzetten van de belspelletjes.

Onderhuids is te horen dat de VMMa niet opgezet is met de heisa die Woestijnvis en de VRT rond de spelletjes hebben gemaakt. de VMMa is voor de helft eigendom van het beursgenoteerde Roularta en voor de andere helft van De Persgroep, eigenaar van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen en de helft van Mediafin (De Tijd, L'Echo).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content