Vandenhaute zet zakelijk brein aan top Woestijnvis

Gilbert Van fraeyenhoven is nu nog aan de slag bij Ernst & Young, maar begint op 15 juli als operationeel directeur bij Woestijnvis. ©TD_TR

Wouter Vandenhaute is druk bezig met het professionaliseren van Woestijnvis. Met Ernst & Young-topper Gilbert Van fraeyenhoven krijgt het productiehuis een zakelijke klepper aan het hoofd.

Bij het grote publiek zal de naam Gilbert Van fraeyenhoven niet meteen een belletje doen rinkelen. Maar in de ondernemingswereld heeft de naam de nodige renommee.

Na verschillende jobs in de IT en de financiële wereld was Van fraeyenhoven de voorbije jaren aan de slag bij de consultant Ernst & Young. Daar klom hij op tot een van de managing partners. Binnenkort verlaat hij de accountant voor een nieuw avontuur in de media, als operationeel directeur van het productiehuis Woestijnvis. Op 15 juli gaat de manager aan de slag in Vilvoorde.

Fietsvrienden

De link tussen Van fraeyenhoven en Woestijnvis is niet ver te zoeken. De 50-jarige manager is een intimus van Wouter Vandenhaute, de CEO van Woestijnvis-eigenaar De Vijver Media. Beide mannen zijn gepassioneerde fietsers, die onder andere samen een helse tocht over de Mont Blanc ondernamen.

Het is op die lange fietstochten dat beide mannen elkaars zakelijke ondernemingen beter leerden kennen. Zo groeide het idee om de expertise van Van fraeyenhoven in te zetten bij Woestijnvis.

De zakelijke leiding van Woestijnvis is voorlopig nog in handen van Vandenhaute. Maar omdat die de handen meer dan vol heeft - als CEO van De Vijver is hij bezig met zowel Woestijnvis, de zendergroep SBS (Vier en Vijf) als het weekblad Humo - was alle professionele hulp welkom.

Van fraeyenhoven start in juli als zakelijke tegenhanger van de creatieve tandem van Woestijnvis, programmadirecteur Olivier Goris en Erik Watté, de rechterhand van Vandenhaute. Hun job verandert niet, in die zin dat ze de creatieve knowhow die bij Woestijnvis aanwezig is, moeten kanaliseren. Het wordt de job van Van fraeyenhoven om dat creatieve proces ook zakelijk in een zo vloeiend mogelijke structuur te gieten.

VRT

De nood aan een goed gestructureerd zakelijk proces is nooit groter geweest bij Woestijnvis. Sinds anderhalf jaar bevindt het bedrijf zich in een volledig nieuwe realiteit. Waar het productiehuis jarenlang de hofleverancier van de openbare omroep VRT was, viel die zekerheid weg toen De Vijver met de hulp van de mediagroepen Sanoma en Corelio de zendergroep SBS wist over te nemen.

Woestijnvis vond in de commerciële zender Vier dan wel een nieuwe afnemer van programma’s, voor De Vijver is dat eigenlijk een vestzak-broekzakdeal. Om echt te groeien en te renderen voor eigenaar De Vijver, kan het productiehuis best breder kijken dan enkel naar de eigen zus. Daarnaast is het medialandschap in volle beweging, met onder andere technologische revoluties in televisie en een toenemende internationalisering.

Van fraeyenhoven lijkt de geknipte man om in die context Woestijnvis te professionaliseren en uit te bouwen. In de wereld van de consultancy staat de E&Y-partner bekend als een zogenaamde change manager. Dat wil zoveel zeggen als iemand die tot elke prijs het meeste kan halen uit bedrijven in een wijzigende context.

Ronde van Vlaanderen

Het is om die reden dat Vandenhaute Van fraeyenhoven meteen ook de zakelijke leiding van een ander van zijn bedrijven toevertrouwt. De manager gaat zich naast zijn nieuwe functie bij Woestijnvis ook bezighouden met Flanders Classics, de organisator van onder andere De Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en de Scheldeprijs.

Dat bedrijf staat als joint venture van enerzijds Wouter Vandenhaute en Erik Watté en anderzijds Corelio buiten De Vijver Media. Ook binnen het wielrennen is er nog heel wat ruimte voor professionalisering, wat mogelijkheden biedt. Een change manager kan dus van pas komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content