Advertentie

Belgen kopen opnieuw minder kranten

De betaalde verspreiding van de Belgische dagbladen belandde in het tweede kwartaal van 2009 op afgerond 1,329 miljoen stuks per dag. In dezelfde periode in 2008 waren dat er nog gemiddeld 1,347 miljoen. Dat betekent een krimp van ruim 18.000 stuks of 1,4 procent, aldus cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De afkalving van de krantenverkoop zet zich met andere woorden door.

(tijd) - In Vlaanderen kwam de betaalde verspreiding (met uitzondering van de edities op zondag en de verkoop van internetabonnementen) uit op 909.866 stuks. Dat is een daling van ruim 4.000 tegenover 2008.

Bij de breedpubliekskranten was Het laatste Nieuws de enige winnaar, maar slechts met 87 exemplaren. De grootste krant van het land klokte af op 281.508 stuks. Concurrent Het Nieuwsblad ging 4.516 exemplaren lager tot 250.914. Ook Gazet van Antwerpen (-1.478) en Het Belang van Limburg (-475) verloren terrein.

Bij de kwaliteitskranten of, in het CIM-jargon 'de selectieve kranten', wonnen De Standaard en De Morgen. De Standaard steeg met 2.484 stuks naar 88.648, terwijl De Morgen met 757 exemplaren klom naar 55.526. De Tijd zakte naar 36.199 stuks, een daling van 1.291. Inclusief de webverkoop valt de daling voor De Tijd lager uit.

De Franstalige kranten gingen er in het tweede kwartaal 13.801 stuks op achteruit tot 418.764 exemplaren. De daling is met andere woorden sterker dan in Vlaanderen. Opvallend is hier de sterke daling van La Dernière Heure met maar liefst 10.803 exemplaren tot een gemiddelde verkoop van 62.294 stuks. Le Soir, La Libre, L'Echo en de kranten van de uitgeverij Sud Presse dalen eveneens maar veel minder sterk. Enkel de bladen van de Editions de l'Avenir winnen terrein.

BB   

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud