De Tijd grootste stijger in lezersstudie CIM

De krant De Tijd zag over het voorbije jaar zijn lezersaantal het sterkst van alle Vlaamse kranten toenemen. Dat blijkt uit de bereikstudie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Uit de studie blijkt nog dat de kwaliteitsbladen lezers winnen, terwijl de populaire kranten het moeilijk hebben hun aanhang te behouden.

(tijd) - De Tijd ziet zijn bereik met 29 procent stijgen tot gemiddeld 130.000 lezers per dag. Het jaar voordien was er nog een daling met 18 procent, terwijl de oplage toen ook al in stijgende lijn was. Bij dergelijke studies ligt de foutenmarge echter relatief hoger naarmate de krant kleiner is. De website van De Tijd zag zijn unieke bezoekers stijgen tot 96.000 per dag, een klim met 54 procent.

Ook de andere kwaliteitskranten in Vlaanderen presteren sterk. De Morgen veert 15 procent op qua lezersaantallen, De Standaard telt 355.400 lezers (+14%) en maakt zijn daling van vorig jaar ongedaan.

Analoog met de oplagedaling zien de populaire Nederlandstalige kranten ook hun lezersaantallen achteruit lopen. Het Laatste Nieuws verliest 3 procent van zijn lezers, Het Nieuwsblad/Het Volk 5 procent. Deze procentuele verschillen zijn wel te klein om statistisch significant te zijn. Inclusief de gratis krant Metro (-4%) gaat het bereik van de Nederlandstalige  dagbladen er met 1 procent op achteruit.

Le Soir

Langs Franstalige kant valt het herstel van Le Soir (+30%) op. La Dernière Heure  (-14%) en Sud Presse (-12%) verliezen dan weer terrein. L’Echo, de zusterkrant van De Tijd, blijft nagenoeg stabiel op 67.600 lezers. Haar website verdubbelde qua bereik.

Bij de magazines valt de verdere achteruitgang op van Kerk en Leven. Ook de vrouwenbladen Flair en Feeling bereiken duidelijk minder lezers. Modeblad Glam-It heeft dan weer meer bereik.

De cijfers van deze CIM-bereikstudie worden door de uitgevers gebruikt als basis voor de prijs van advertentieruimte.     

DS

Gesponsorde inhoud

Partner content