E-commerce groeit tot 590 miljoen euro in België

E-commerce of internethandel is vorig jaar in België met 28 procent gegroeid tot 590 miljoen euro. De cijfers slaan wel enkel op transacties die verwerkt werden door handelaars met behulp van het betalingsplatform van het Brusselse bedrijf Ogone. Maar gezien het grote marktaandeel van Ogone - meer dan 85 procent van de e-commercehandelaars gebruikt Ogone - zijn ze toch representatief voor de hele sector.

(tijd) - De cijfers slaan in hoofdzaak op de consumentenmarkt en slechts in erg beperkte mate op transacties tussen bedrijven. Ook het aantal transacties ging sterk de hoogte in. Ogone telde er vorig jaar 6,4 miljoen. Dat is een stijging met 42 procent in vergelijking met 2007. Dat het aantal transacties sterker stijgt dan de totale waarde, betekent dat het gemiddeld bedrag per online aankoop in 2008 lager uitvalt dan in 2007. Het zakte namelijk van 102 euro in 2007 naar 92 euro vorig jaar.

Volgens Pierre Willaert, de directeur België van de internationaal opererende groep Ogone, valt die daling te verklaren door de groeiende diversiteit van het aanbod. 'Gemiddeld komen er maandelijks 80 webshops bij in België. Dat zijn er bijna vier per werkdag. Het aanbod wordt dus groter en de Belgische consument kan uit veel meer kiezen dan pakweg reizen en concerttickets. Dat maakt dat het gemiddelde boodschappenmandje daalt.'

Dat er meer transacties zijn schrijft Willaert onder meer toe aan het groeiende vertrouwen in e-commerce. 'Dat wordt overigens aangezwengeld door de banken zelf die hun klanten de nodige apparatuur ter beschikking stellen. De consumenten laten zich ook leiden door het comfort van online aankopen, het gemak van online betalingen en het feit dat ze er dezelfde producten kunnen vinden als in de reële wereld maar dan goedkoper.'

Bert Broens 

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content