Advertentie

Amazon is een omzetmachine

Amazon-CEO Jeff Bezos heeft voorlopig lak aan winst. ©Bloomberg

Amazon.com heeft in het tweede kwartaal zijn reputatie weer alle eer aangedaan. Terwijl de omzet van de online retailer met 22 procent omhoog knalde, maakte het bedrijf wel verlies.

Het Amerikaanse bedrijf van oprichter Jeff Bezos verleidt hoe langer hoe meer shoppers om eender welk product online te bestellen. Daarbij verkoopt het bedrijf ook nog eens tonnen reclame. Daarnaast is het succesvol als fabrikant van de uiterst succesvolle e-reader Kindle en bouwt het en passant ook tablets - de zogenaamde Kindle Fire. En gebruikt het zijn gigantische servers om een bootlading bedrijven te hosten in de 'cloud'.

Allemaal diensten die het geld doen binnenstromen. Amazon zag in het tweede kwartaal zijn omzet met 22 procent toenemen tot 15,7 miljard dollar. Dat is pal op de analistenverwachtingen.

Maar - zoals steeds bij Amazon - blijft op het onderste lijntje van de resultatenrekening bitter weinig over van die monsteromzet. Meer zelfs, het bedrijf maakte in het tweede kwartaal zelf 7 miljoen dollar verlies, omgerekend 2 dollarcent per aandeel. Analisten mikten vooraf op 5 cent per aandeel winst - wat overigens ook niet meteen getuigt van geloof in royale marges.

Dat buitengewone verschil tussen omzet en winst ligt aan het feit dat CEO Jeff Bezos voorlopig lak blijft hebben aan winst. Met gigantische investeringen in warenhuizen en diensten, gecombineerd met bradeerprijzen voor veel producten, mikt de Amazon-chef voorlopig enkel op het uitbreiden van zijn voetafdruk. Een strategie die op termijn de nodige return zal opleveren, meent hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud