Barco verkoopt verlieslatende Voxar

Barco verkoopt Voxar, dat software maakt voor 3D-beelden in de medische sector. Barco nam Voxar vier jaar geleden over maar dat bleek achteraf een flop. De activiteit draaide nu zelfs met verlies.Met de verkoop is de stroomlijning van het bedrijf afgerond.

(tijd) - Barco integreerde het Schotse bedrijf Voxar in september 2004 in zijn medische divisie. 3D-beeldvorming voor medische doeleinden was toen heel erg beloftevol en dat is het nog steeds. Jammer voor Barco is gebleken dat grote systeemintegratoren (voor x-rays, ct-scans, ...) dergelijke software zelf zijn gaan ontwikkelen en steeds minder beroep doen op externe leveranciers. Onder andere Agfa-Gevaert heeft dat gedaan. Dat deed pijn aangezien het Mortselse bedrijf op een bepaald moment goed was voor 70  procent van de omzet van Voxar.

Vier jaar geleden, in het jaar van de overname, draaide Voxar 7 miljoen euro omzet. Barco mikte toen nog op 50 miljoen euro tegen 2007. Dit jaar zal die business, met 88 mensen in dienst, nog geen 10 miljoen euro omzet halen. De activiteit is dan ook verlieslatend.

Meerwaarde

Het management had in 2006 al door dat de zaken niet liepen zoals gehoopt en het bedrijf boekte een waardevermingen van zo'n 12 miljoen euro. De overname kostte Barco 39 miljoen euro, inclusief een aantal miljoen transactiekosten. Dat betekent dat Voxar bij benadering nog voor 24-25 miljoen euro in de boeken staat. Omdat de technologie nog gegeerd is bij integratoren kreeg Barco toch een mooie prijs en boekte het een meerwaarde op de verkoop.

De details van de transactie geeft Barco echter niet vrij. De verkoop zal naar verwachting over enkele maanden worden afgesloten. Dan zal Barco de exacte impact van de deal bekendmaken.

Gestroomlijnd

Met de verkoop van Voxar loopt de stroomlijning van Barco op zijn einde. In september verkocht Barco al een subafdeling gespecialiseerd in de ontwikkeling van software voor maritieme veiligheid, aan de Franse elektronicagroep Thales. 'We hebben alle zaken verkocht die we wilden verkopen', zegt woordvoerder Jean-Pierre Tanghe. De voorbije jaren gingen ook al BarcoVision en Barco Manufacturing Services de deur uit.

De focus bij Barco ligt aan de ontwikkeling en verkoop van beeldschermen en volledige oplossingen voor evenementen, medische beeldvorming, transportcontrole, ...

Die verkopen kaderen ook binnen het besparingsprogramma dat Barco eerder al aankondigde. Het West-Vlaamse bedrijf wil 30 miljoen euro besparen, onder andere ook door de kosten voor marketing en R&D in te perken.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content