Brusselse start-up slaat dubbelslag bij AOL

©rv

De Belgische start-up Radionomy heeft een indrukwekkende dubbelslag beet. Het Brusselse bedrijf neemt zowel de legendarische mediaspeler Winamp als het online radioplatform Shoutcast over van de Amerikaanse mediareus AOL. Het bedrijf maakt daarmee een kwantumsprong.

Radionomy is een nog maar vijf jaar oude Brusselse start-up van de hand van voormalig radiomaker Alexandre Saboundjian. In essentie is het een radioplatform op het internet. Iedereen die dat wenst, kan via Radionomy zijn eigen internetradio starten en doorsturen. Een soort YouTube voor radio dus. Met alle toeters en bellen: muziek, talkshows en zelfs liveproducties zijn mogelijk via het platform. Momenteel worden elke dag 100 nieuwe online radiostations gecreëerd via Radionomy.

Niet alleen het contentmodel, ook het verdienmodel is geënt op YouTube. Radionomy zet in elk uur zendtijd 4 minuten reclame. Adverteerders kunnen heel gericht hun boodschappen tot bij het juiste publiek krijgen, zowel qua stijl als qua geografie. Wie bijvoorbeeld een metalfestival zou organiseren dicht bij de grens tussen België en Frankrijk, zou kunnen adverteren op metalstations in die landen.

En zenders die genoeg luisteraars hebben, krijgen een deel van de advertentiekoek. Om dat allemaal goed aan te kunnen pakken, nam Radionomy vorig jaar nog de Amerikaanse reclameregie Targetspot over, die later dit jaar al in negen landen wereldwijd een kantoor moet hebben.

Shoutcast

Daar komt nu dus een dubbele overname bij. Enerzijds gaat het om Shoutcast, het radioplatform van mediamogol AOL. Met Shoutcast  krijgt Radionomy in één klap meer dan 50.000 online radiostations erbij, boven op de ongeveer 7.000 die het al had. Het huidige publiek bestaat al uit 14 miljoen unieke luisteraars voor de 49 miljoen uur streaming audio van de zenders die via Radionomy werken. Dat publiek zal nu logischerwijs exponentieel aangroeien. 'Ons publiek zal volgens ons vijfmaal tot tienmaal groter worden', aldus Saboundjian. 

Dat geeft het bedrijf een geweldig potentieel in de markt voor online radioreclame. De helft van de online radiostations valt nu immers onder het Brusselse bedrijf. Het luisterpubliek dat daar tegenover staat, is erg aantrekkelijk voor adverteerders. 

En de aandacht stijgt, aldus Saboundjian. ‘De wereldwijde markt voor radioreclame is zo’n 15 miljard dollar waard. Vorig jaar was 1 miljard al toegewezen aan online radio.’ En die aandacht zou exponentieel moeten stijgen, meent de Brusselaar. ‘100 procent van de radio zal ooit richting online verschuiven. Daar ben ik zeker van. De vraag is alleen of dat nu vijf, tien, dan wel twintig jaar zal duren.’

Winamp

En er zit nog een tweede luik aan de AOL-deal. Radionomy redt in één klap ook Winamp van een stille dood. Wie de opkomst van de mp3 nog heeft meegemaakt, heeft die naam vast ooit wel eens gehoord. Winamp is een programma om eenvoudig muziek en video's mee af te spelen. De software werd tijdens de opkomst van mp3 razend populair om muziekbibliotheken mee te organiseren. Winamp, dat gemaakt was voor Windows-pc's, had op zijn hoogtepunt meer dan 60 miljoen gebruikers.

Maar naarmate de technologie evolueerde en er meer concurrentie kwam, kalfde de interesse stelselmatig af. De jongste updates van Winamp wisten niet meer te overtuigen in vergelijking met concurrenten als iTunes of Spotify. Daarom besliste AOL in november eigenlijk er de stekker uit te trekken. Tot Radionomy zich meldde, dus.

Het Brusselse bedrijf heeft grootse plannen met de mediaspeler. Saboundjian ziet in het merk en de technologie het perfecte platform om een degelijke mediaspeler voor mobiele toestellen of hardware als autodashboards te creëren. ‘Op de desktop is de markt van de mediaspelers al matuur. Maar mobiel ligt de strijd open. En we denken dat we met Winamp het juiste platform hebben om ervoor te gaan. Het is van 2009 geleden dat Winamp nog eens een update heeft gekregen, maar het wordt nog wel elke maand 3 miljoen keer gedownload. Dat is wat je noemt een trouwe gebruikersbasis.’ 

Dat moet snel gaan. Radionomy zet Winamp even op pauze, maar wil al op 1 april met een mobiele app komen voor zowel Android als iOS. 

Brussel

Zowel Winamp als Shoutcast zal verder vanuit Brussel ontwikkeld worden, laat Radionomy nog weten. 'Ik vind het belangrijk om te laten zien dat je ook vanuit Brussel de wereld kan veroveren', aldus Saboundjian. Het team van Radionomy telt momenteel een 70-tal werknemers, van wie een 30-tal in Brussel. Maar dat team zal de komende dagen en weken dus aangroeien. 

Financiële details over de transactie worden niet vrijgegeven. Saboundjian wil enkel kwijt dat er een serie B-kapitaalronde heeft plaatsgevonden bij de aandeelhouders, en dat AOL voor een stukje aandeelhouder wordt van Radionomy Group, het bedrijf boven Radionomy/Shoutcast, Targetspot en Winamp. Andere aandeelhouders zijn onder andere durfkapitaalspelers als Union Square Ventures en Bain Capital. De meerderheid blijft in handen van Musicmatic, het bedrijf van Saboundjian.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content