Elke 'Facebooker' meer dan 100 dollar waard

Foto Bloomberg

De netwerksite Facebook is van plan de intekenprijs voor zijn langverwachte beursgang op te trekken als reactie op de grote vraag. Beleggers waarderen Facebook zo op een slordige 104 miljard dollar of meer dan 100 dollar voor elk van de 901 miljoen gebruikers.

De nieuwe prijsvork zou 34 tot 38 dollar per aandeel bedragen. Momenteel is dat nog 28 tot 35 dollar. Facebook reageert daarmee op de grote interesse voor de beursgang. Dat meldt de gespecialiseerde website Dealbook. 

Alleen al in Azië zou het bod van Facebook meer dan 25 keer overingetekend zijn.

De kans is groot dat Facebook vandaag de inschrijvingen voor zijn beursgang afsluit. Dan zou donderdag de definitieve prijs bekendgemaakt worden, waarna het aandeel vanaf vrijdag kan noteren op Nasdaq.

Op die beurs zal het bedrijf snel deel kunnen uitmaken van de Nasdaq100-index. Om die reden zal het aandeel waarschijnlijk ook opgepikt worden door fondsbeheerders die die index volgen met een indextracker.

Volatiliteit

Als de definitieve prijs op 36 dollar per aandeel uitkomt, het middelpunt van de nieuwe verwachte prijsvork, zou Facebook met zijn beursgang 12,1 miljard dollar ophalen. Dat maakt het de derde grootste beursgang ooit in de VS, na die van General Motors en Visa.

Ter vergelijking: die andere internetgrootmacht Google haalde bij de beursgang in 2004 'slechts' 2 miljard dollar op. Toen had Facebook-stichter Mark Zuckerberg nog maar net het idee gekregen voor zijn netwerksite.

De waardering van Facebook blijft een heikele kwestie. De aandeelhouders brengen het aandeel best tegen een zo hoog mogelijke prijs naar de beurs. Daarmee vermijden ze een al te forse koerssprong op de eerste handelsdag. Dat zou namelijk betekenen dat er nog meer geld te halen was uit hun investering. Bovendien kan een te hoge volatiliteit leiden tot snelle winstnemingen en een hobbelig beursparcours.

Mobiele applicatie

En dan is er de vraag of Facebook echt wel 104 miljard dollar waard is. Dat zou betekenen dat de markt vindt dat elke gebruiker van Facebook, wereldwijd net geen 1 miljard, meer dan 100 dollar waard is.

Het bedrijf bouwde in het prospectus een duidelijke marge in. Veel staat of valt met het succes van de mobiele applicatie. Het bedrijf geeft toe dat die applicatie 'nog geen betekenisvolle omzet genereert'.

Er zijn meer gebruikers dan dat er mobiele advertenties verkocht geraken. 'Als we er niet in slagen die mobiele gebruikers succesvol te verzilveren, of als we bij die inspanningen extra kosten oplopen, zal dat onze financiële prestaties en de omzetgroei negatief beïnvloeden', waarschuwde financieel directeur David Ebersman.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud