Facebook grootste slokop van advertenties

CEO van Facebook Mark Zuckerberg - Foto Bloomberg

Facebook zal dit jaar voor het eerst meer reclame-inkomsten binnenrijven dan zoekrobotten Yahoo! en Google en hijst zich daarmee op kop van die ranking. Dat blijkt uit een studie van internetonderzoeker eMarketer. De sociale netwerksite ziet zijn inkomsten met bijna 81 procent stijgen tot 2,19 miljard dollar (1,54 miljard euro).

Ondanks geruchten dat de groei van de bekendste en grootste netwerksite stagneert en dat er zelfs een soort moeheid optreedt, blijft Facebook de goede cijfers aaneenrijgen. Facebook zal dit jaar 17,7 procent van het adverteerdersgeld binnenhalen dankzij lucratieve deals met adverteerders zoals Coca-Cola, JP Morgan Chase & Co en Adidas. Het ziet zijn inkomsten daarmee verdubbelen in vergelijking met twee jaar geleden en zal Yahoo!,dat terugvalt tot 13,1 procent, voorbijsteken.

'De immense populariteit van Facebook, zowel in aantal gebruikers als in tijd die bezoekers spenderen op de site, creƫert een grote mogelijkheid om te adverteren', reageert David Hallerman van eMarketer. 'Door die populariteit krijgt ook het bedrag dat adverteerders willen betalen een grote boost.'

Uit het onderzoek blijkt ook dat adverteerders vooral snijden in het bedrag dat ze bereid waren te investeren in offline media, zoals televisie of kranten.

EMarketer is wel iets voorzichtiger in zijn prognoses voor 2012. Het ziet het marktaandeel van Facebook nog stijgen, maar de groei dalen van 81 procent tot rond de 30 procent. In 2012 zou Facebook mogelijk zijn beursintrede maken.

Het onderzoeksbureau is wel optimistisch voor Google. Hun marktaandeel zal in de buurt komen van Yahoo! en de groei van investeerderinkomsten zal stijgen tot bijna 60 procent in 2012.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud