Met Walkman stopt ook pioniersrol Sony

Sony stopt met de productie van de Walkman, de legendarische draagbare muziekspeler met cassettebandjes. Zijn marktleiderschap en pioniersrol in de muziekelektronica is Sony al een tijdje kwijt.

‘Het product van de eeuw’, noemde Sony de Walkman. De draagbare muziekspeler met koptelefoon, gelanceerd in 1979, werd een gigantisch succes. De voorbije 31 jaar verkocht de Japanse elektronicareus in diverse varianten ruim 400 miljoen exemplaren. 220 miljoen daarvan konden cassettebandjes afspelen. De Walkman werd samen met de Millet-jas en het kapsel van de Duitse voetballer Rudi Völler een symbool voor de jaren 80.

Gedelegeerd bestuurder Akio Morita moest eind jaren 70 persoonlijk aandringen op de productie van de draagbare geluidsspeler. Zijn managers geloofden er niet in. De Walkman maakte volgens hen geen kans omdat hij enkel kon afspelen en niet registreren.

Dankzij het succes van de Walkman én de lancering van ’s werelds eerste cd-speler in 1982 maakte Sony naam als wereldwijde pionier in consumentenelektronica. De Walkman werd zo populair dat het merk synoniem werd voor elke draagbare muziekspeler met cassettes, tot grote ergernis van Sony.

Dit weekend kondigden de Japanners aan dat ze in april de laatste lading Walkman-toestellen met cassette hebben verscheept. Door de digitale revolutie is er nog amper vraag naar cassettes. Een woordvoerder verduidelijkte tegenover het persbureau AFP wel dat het einde van de Walkman voorlopig enkel geldt voor Japan.

Toen de muziekcassette in verval was, heeft Sony geprobeerd de populariteit van de merknaam Walkman over te plaatsen naar andere draagbare muziekspelers, zoals de discman, de mp3-speler of gsm-toestellen. Het legendarische toestel heeft dus erfgenamen. Maar de Japanse elektronicareus heeft het succes van de cassettespeler nooit kunnen evenaren.

Sony verloor zijn pioniersrol door verkeerde keuzes. De grootste misser was het onderschatten van het digitale compressieformaat mp3. Het Japanse bedrijf weigerde jarenlang een mp3- muziekspeler op de markt te brengen en zag het digitale formaat veeleer als bedreiging. Mp3-spelers werkten volgens Sony het illegaal kopiëren in de hand. Die angst is te verklaren door de gigantische muziekdatabank waarover Sony Music beschikte. Sony flopte met een eigen digitale Walkman, die een eigen standaard, ATRAC, ondersteunde.

Het was niet de enige keer dat Sony met eigen standaarden een markt wilde veroveren, denk aan de Betamax-videocassettes of de Minidisc. Sony zag dat schijfje als een digitale opvolger van de muziekcassette. Door de hoge introductieprijs en het gebrek aan vooropgenomen albums, flopte het formaat.

Apple

Apple sprong in het gat van de mp3-standaard. Met de iPod en de bijbehorende muziekcatalogus iTunes bracht het een revolutie teweeg in de muziekwereld. Apple heeft al ruim 260 miljoen iPods verkocht. Het is een vreemd toeval dat Sony uitgerekend op de tiende verjaardag van de iPod aankondigt te stoppen met de oorspronkelijke Walkman.

Sony heeft zijn fout ingezien en heeft nu een eigen mp3-speler. Maar vandaag is de Japanse groep slechts een van de vele spelers die tevreden moeten zijn met een erg klein marktaandeel. Enkel in Japan steekt de groep boven de grijze middenmoot uit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud