Nokia legt Lumia in soldenbakken

De Lumia 900. (foto: Reuters)

De doodzieke Finse gsm-fabrikant Nokia blijft zwalpen. In een poging de Lumia 900 alsnog te doen aanslaan in de VS, wordt de kostprijs van de smartphone er gehalveerd. En dat amper drie maanden na de lancering van het toestel.

De aankoopprijs van de Lumia 900 - het vlaggenschip van de smartphone - gaat van 99 naar 49,99 dollar, mits de klant er een tweejaarscontract met mobiele operator AT&T bijneemt. Het toestel werd op goede recensies onthaald, maar het momentum smolt als sneeuw voor de zon toen Nokia kort na de lancering opbiechtte dat de Lumia 900 met een softwarefout kampte.

Ook in andere landen dan de VS is de Lumia geen kassucces, ook al verkoopt Nokia de smartphone onder de kostprijs om marktaandeel op te bouwen.

Tien jaar geleden was Nokia de onbetwiste marktleider in gsm-land. Maar toen miste de Finse reus de boot van smartphones, een markt die vandaag wordt gedomineerd door Apple, Samsung en Google (Android-besturingssysteem).

Onder druk van deze drie nieuwe gsm-specialisten vecht Nokia vandaag - net als het Canadese Research in Motion (BlackBerry) - om te overleven. Sinds de Canadees Stephen Elop in 2010 aan boord werd gehesen om de boel op te kuisen, werden er al ruim 40.000 banen geschapt. Dat is een kwart van het totale aantal jobs.

Nokia rapporteert donderdag zijn tweedekwartaalcijfers. Analisten verwachten dat de gsm-poot het verlies uitdiepte tot 236 miljoen euro, van 127 miljoen in het eerste kwartaal.

Beleggers zijn al een tijdje afgehaakt, Nokia's aandeel noteert op het laagste peil sinds de midden jaren 90. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud