Euphony definitief failliet

Euphony is failliet. ©Dries Luyten

De noodlijdende telecomverkoper Euphony is definitief failliet verklaard door de Antwerpse rechtbank van koophandel. Euphony had het faillissement al tweemaal kunnen ontlopen, maar nu komt er toch een einde aan een jaar onzekerheid. Het bedrijf telt 117 werknemers.

Euphony, dat telecom- en energiediensten aanbood via zelfstandige verkopers, kampte al langer met zware problemen. Sinds de zomer van vorig jaar werd het verkopersnetwerk niet meer betaald. Een voorlopige bewindvoerder leidde het faillissement in bij de rechtbank. 

Het bedrijf kon het definitieve faillissement nog tweemaal ontlopen. Midden maart kwam Euphony nog op de proppen met een investeerder, die 10 miljoen euro zou inbrengen. Op 27 maart, de eerste deadline, was de investering nog maar weinig concreet, maar gaf de rechtbank nog een week uitstel. Nu is Euphony wel definitief failliet. Volgens de vakbonden zou het te onzeker geweest zijn of de financiële injectie genoeg was om de schuldenberg af te bouwen. 

Het bedrijf, met 117 werknemers, krijgt nu drie curatoren: Nathalie Vermeersch, Nick Peeters en Wilfried Joris. De bonden hopen dat ze zo snel mogelijk kunnen samenzitten met de curatoren. 'We willen zo snel mogelijk praktische info geven aan de werknemers. Zij verkeren al een jaar in de onzekerheid en kregen in die periode quasi elke maand loze beloftes te horen', aldus Peggy Schuermans, secretaris van de christelijke bediendebond LBC-NVK. 'De mensen verliezen wel hun job, maar voor veel mensen is de nakende duidelijkheid na een jaar onzekerheid wel een opluchting.' 

Of er nog een doorstart kan komen voor bepaalde onderdelen, is hoogst onzeker, aldus Schuermans. 'We hopen dat er natuurlijk iets doorgestart kan worden, maar daarvoor moeten we samenzitten met de curatoren.' 

Het faillissement is ook een klap voor het netwerk van 4.500 zelfstandige verkopers, die de diensten van Euphony aan de man brachten. Zij werden al sinds vorig jaar niet meer uitbetaald en de verwachting is dat hun activiteiten nu quasi meteen stil zullen vallen. 

'Praktijken waren schandalig'

De consumentenorganisatie Test-Aankoop is 'blij' dat Euphony geen handelsactiviteiten meer kanuitvoeren door de uitspraak van het faillissement. 'De verkooppraktijken bij het bedrijf waren absoluut schandalig, hebben we meermaals gezegd. Daarbij denken we aan een naar piramidaal verkoop neigend businessmodel, waarbij niet altijd in de eerste plaats aan de klant gedacht wordt', zegt woordvoerder Jan Moers. 'Er werden op een gegeven moment ook misleidende beweringen gedaan.'

Voor de klanten van Euphony ziet Test-Aankoop twee mogelijkheden. 'Als Euphony een tussenpersoon was en het contractrechtstreeks bij de leverancier werd afgesloten, is er geen probleem en zal de leverancier verder leveren', meent Moers. 'Als er rechtstreeks met Euphony een overeenkomst is, zal er naar elk concreet geval apart gekeken moeten worden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content