Dieter Penninckx is 'grootste durver'

©Diego Franssens

Dieter Penninckx, de man achter kledinggroep FNG, is voor de krant De Tijd de ondernemer met het meeste durf van dit moment. Hij siert daarom de cover van het magazine 'De Tijd 50, de grootste durvers' dat zaterdag bij de weekendkrant van De Tijd zit.

Het verhaal van Penninckx is opmerkelijk. Toen de ingenieur een tiental jaar geleden met zijn vrouw Anja Maes en vriend Manu Bracke een modebedrijf wilde oprichten, werden ze geconfronteerd met een brief met tien redenen om het vooral niet te doen. Iets wat al te veel starters zullen herkennen. Maar Penninckx luisterde niet en samen richtten ze Fred & Ginger op, vandaag een van de succesvolste modemerken van ons land.

FNG Group is in tien jaar gegroeid naar een winstgevend bedrijf met een omzet van 135 miljoen euro. Er werken 900 mensen. Het voorbije halfjaar haalde het bedrijf via twee kapitaalverhogingen 18,5 miljoen euro op en 'het is niet de bedoeling dat geld op de rekening te laten staan', zegt Penninckx. In 2012 en 2013 maakte het bedrijf nog een kwantumsprong met de overnames van de Nederlandse merken Claudia Sträter en Expresso, waardoor de omzet verdrievoudigde. Hun gebrek aan kennis uit de beginjaren is een troef. Ze staan voor een vernieuwende, becijferde aanpak in de modesector.  

‘Natuurlijk is het altijd een kwestie van durven’, zegt Penninckx. ‘Je kan misschien wel de weg vinden met een navigatie-app op je iPhone, maar in een bedrijf werkt het zo niet. Je mag nog zoveel technologie hebben.’ Maar durven alleen is niet genoeg. ‘Ik weet nog dat mijn dochter eens aan ons vroeg ‘wat is ondernemen’? Ze was toen zes of zeven jaar en ze had dat woord zien staan in de krant die thuis open lag. Mijn vrouw heeft daarop geantwoord: ‘iets heel hard willen, er dan heel hard over nadenken en daarna heel hard werken’. En daar komt het eigenlijk op neer.’ 

Waar mikt u de komende jaren op?
Penninckx: ‘In de Benelux moeten we met wat we nu hebben toch naar 200 miljoen euro omzet kunnen gaan. En we screenen natuurlijk de markt voor overnames, maar er is niets concreet.’

De initiatieven volgen elkaar wel in snel tempo op. Hoe beheerst u dat allemaal?
Penninckx: ‘We zijn met drie, dat helpt. En we managen zoals een jazzband. Er is wel een ritme en er zijn een aantal afspraken, maar los daarvan is er ook ruimte voor solo’s en eigen initiatief. Op die manier kunnen we meerdere projecten tegelijk aan en snel vooruit gaan. Pas op, het is niet omdat we 27 dingen gedaan hebben, dat we sowieso een 28ste gaan doen. Het moet wel kloppen. Dat is een kwestie van bedrijfscultuur. Iedereen in de organisatie wordt daarin ondergedompeld, weet waarvoor we staan. Door ons te omringen met veel betere managers dan we zelf zijn, hoeven wij ons vandaag ook niet meer bezig te houden met alle cijfers op maandbasis. Wij kijken verder, zetten de strategie op lange termijn uit.’

 

Naast Dieter Penninckx lijstte De Tijd nog 49 andere durvende ondernemers op. We gingen als volgt tewerk: Voor de redactie van De Tijd kan een ondernemer zich pas echt een ‘durver’ noemen als hij aan minstens één van volgende criteria voldoet:

  • - hij/zij onderneemt in een moeilijke omstandigheden (bv.: een ondernemer met aangeboren handicap), een moeilijke sector of een moeilijk land
  • - de ondernemer loopt een aanzienlijk financieel risico, heeft veel eigen financiële middelen ingebracht
  • - hij/zij treedt buiten zijn comfortzone, gaat tegen de stroom in of schopt tegen de schenen. Durves zijn doorzetters, soms tegen beter weten in
  • - de bedrijfsleider betreedt onbegane paden, is innovatief en echt vernieuwend

 

Voor elk van de ondernemers die in aanmerking kwamen voor een plaatsje in De Tijd 50, voerden we ook een reality check. Dromen mag, maar kan de man of vrouw ook zijn boude doelstellingen waarmaken.  Of zoals Bart Van Coppenolle, ook een durver uit onze lijst, zegt: ‘Een bedrijfsleider moet de twee hersenhelften gebruiken: Durven zit rechts, springen ondanks de angst. Maar je moet ook de risico’s kunnen beheren met je linkerhersenhelft.’

 

Het volledige verhaal van Dieter Penninckx en de 49 andere durvers leest u morgen in het magazine 'De Tijd 50, de grootste durvers' (gratis bijlage bij de weekendkrant van De Tijd) en op www.tijd.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect