Advertentie

'Huis van Thomas Cook opnieuw op orde'

foto EPA

De redactie had onlangs een gesprek met Gert De Caluwe, tot einde mei nog CEO van Thomas Cook België. Het blijkt nu dat het zijn afscheidsinterview was. Na een carrière van 12 jaar bij de touroperator, waarvan minder dan een jaar als CEO voor ons land, verlaat De Caluwe in het najaar de groep. 'Om een eigen zaak te starten'. Marco Ferber volgt hem op 1 juni op als CEO.

Vorige zomer volgde Gert De Caluwe een beetje onverwacht Ulrik Vercruysse op als CEO van Thomas Cook België, de op één na grootste reisgroep in ons land. De vakbonden vreesden bij zijn komst voor fors banenverlies, maar dat is uiteindelijk beperkt gebleven tot een 60-tal jobs of 6% van het personeelsbestand. 'Het huis staat nu op orde, onze kosten zijn met 10 procent gezakt en we gaan dit boekjaar onze winst verdubbelen', verzekerde De Caluwe in een gesprek met de redactie.

Was dat de eerste opdracht die u meekreeg bij uw aanstelling: snoeien in de kosten?

De Caluwe: 'In een business waar volume van belang is, moet je een gezonde kostenstructuur hebben, daar moet je 'first in class' zijn', en ik kan zeggen dat we op minder dan één jaar die kosten met 10 procent hebben teruggebracht. Het werk is niet voorbij, maar we hebben een grote stap voorwaarts gezet. Kosten bewaken is een deel van ons DNA geworden. De architectuur van ons bedrijf is nu veel eenvoudiger en daar draait het om: hoe kan ik complexiteit uit de organisatie halen'.

Hoe heeft u dat kunnen realiseren? 

De Caluwe:' Door bestaande processen opnieuw te bekijken en meer te focussen. Zo hebben we beslist om te stoppen met de Travelbox - een cadeaubox van uitstapjes of reizen, nvdr - dat was een dure aangelegenheid met een heel eigen IT-proces. Maar het belangrijkste is wel dat we onze auto- en vliegvakanties nu op één IT-systeem hebben. Overigens zit nu de hele divisie Thomas Cook Centraal-Europa (Duitsland, Benelux, Oostenrijk) op datzelfde systeem'.

De vakbonden waren vorig najaar bang dat er 150 banen gingen verdwijnen?

De Caluwe: Die proces- en productvereenvoudiging, in combinatie met de nieuwe strategie voor de luchtvaartactiviteiten, heeft uiteindelijk geleid tot een personeelsafslanking met circa 6 procent - 50 à 70 mensen, nvdr - Maar het huis staat nu op orde, nu kunnen we verder bouwen. En ik kan u na al zeggen dat het resultaat over het boekjaar 2012-2013 mede daardoor twee keer beter zal zijn dan vorig boekjaar. We zullen trots kunnen zijn op de cijfers'.

Maar krimpt de organisatie alleen maar, doen jullie niets aan de inkomsten?

De Caluwe: 'Natuurlijk krik je resultaten niet alleen op door te snoeien in de uitgaven, maar ook door te werken aan de inkomsten. Wat dat betreft ligt de nieuwe focus op drie zaken: een versterking van onze positie in de open distributie; een 'verfijning' van de strategie voor het Neckermann-merk en een nieuwe aanpak van de luchtvaartactiviteiten'.

Was jullie relatie met de zelfstandige reisagent dan niet goed?

De Caluwe: 'Het is duidelijk dat het merk Thomas Cook moest versterkt worden in de open distributie - d.z. reiskantoren die niet gelinkt zijn aan een touroperator, nvdr - Dat werd onlangs geconcretiseerd door een alliantie van Thomas Cook Travel Shops met Gigatour. De twee samen vormen nu de grootste reisbureauketen van het land. De helft van onze reizen wordt, ondanks de onlinerevolutie, nog altijd via dit kanaal verkocht, het is dus logisch dat we manifest aanwezig willen zijn in die open distributie'.

Is er iets mis met Neckermann, toch een bekende merknaam?

De Caluwe: 'We willen het merk 'Neckermann' verder 'verfijnen'. Wat dat precies betekent?  Dat de klant die op zoek is naar de ideale combinatie van prijs/kwaliteit/zekerheid automatisch bij Neckermann terechtkomt'. De CEO lijkt daarmee te willen zeggen dat de nog altijd hoge naambekendheid van Neckermann niet ten volle gereflecteerd wordt in de commerciële resultaten. In tegenstelling tot Thomas Cook-reizen worden Neckermann-producten enkel via eigen Neckermann-kanalen verkocht (kantoren, telefoon, website).

De opvallendste ingreep is toch wel die in jullie luchtvaartactiviteiten?

De Caluwe: 'De samenwerking op de verre bestemmingen met Jetairfly - luchtvaartmaatschappij van Jetair, nvdr - werd stopgezet en vervangen door een akkoord met de Duitse luchtvaartmaatschappij Condor - onderdeel van Thomas Cook Group - en  met Thai Airways. 'De klant vraagt meer flexibiliteit, hij wil kunnen vertrekken op verschillende tijdstippen in de week en heeft daar gerust een overstap in Frankfurt of Bangkok voor over'.

Wat heeft dat opgeleverd?

De Caluwe: 'Die verandering van partner en strategie voor de lange afstand verliep deze winter niet smetteloos en heeft ons dan ook marktaandeel gekost, de activiteit bleef wel rendabel. Maar voor het zomerseizoen lopen de zaken veel beter. Overigens ben ik ervan overtuigd dat een touroperator die actief is op een kleine markt als de Belgische er nooit kan in slagen zijn langeafstandsoperaties rendabel te krijgen'. 

Hoe moet het verder met jullie eigen luchtvaartmaatschappij

De Caluwe: De Belgische entiteit Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB) werd nauwer geïntegreerd in de globale Thomas Cook-vloot van 86 vliegtuigen. 'We hebben nu bij de aankoop van vliegtuigstoelen meer vrijheid en moeten niet per se capaciteit opvullen. Touroperator en luchtvaartmaatschappij zijn voortaan veel onafhankelijker van elkaar. TCAB zal dus ook meer losse tickets proberen te verkopen en niet alleen stoelen slijten bij touroperator en zusterbedrijf Thomas Cook België'.

De grootste concurrent voor jullie lijkt wel de consument zelf die zijn eigen reis organiseert?

De Caluwé:e'Opnieuw is dit geen Belgisch, maar een internationaal probleem, dat we enkel kunnen oplossen door internationale samenwerking. Maar daarbij moeten we de klemtoon leggen op twee strategieën: het uitspelen van een sterk en betrouwbaar merk en een uniek hotelaanbod (Sunwings, Sentido, Iberostar) om zo een 'onderscheidend vermogen' op te bouwen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud