Nachtvluchten zijn in Vlaanderen dagvluchten

De crew van Jetairfly, de grootste vakantievlieger van het land. ©BELGA

Het voorstel van de cdH om de nachtnormen op Brussels Airport te verlengen van 6u naar 7u stoot op onbegrip bij de touroperatoren. Bovendien zijn de gewesten bevoegd voor het vastleggen van die regels, niet de federale overheid. Het conflict daarover weegt al jaren op de ontwikkeling van Zaventem.

De luchtvaartsector zit al jaren met de verschillen in normen en regelgeving tussen de regio's in zijn maag. Van 6u tot 7u gelden boven het Brussels Gewest strengere geluidsnormen dan in Vlaanderen. Precies omdat het volgens Brussel dan nog nacht is en volgens Vlaanderen dag. Tijdens dat uur riskeren luchtvaartmaatschappijen dus een boete van het Brussels Gewest. Een botsing tussen wetgevingen en bovendien een catch 22 want een piloot moet de instructies van de verkeerstoren volgen.

De piloot smeert in dat geval zijn werkgever dus willens nillens een boete aan die kan oplopen tot 5.000 euro per vlucht. Het probleem is al jaren bekend, maar een oplossing blijft uit. Brussel kreeg eerder juridisch gelijk van Europa en mag aparte normen hanteren, wat een juridische en politieke patstelling oplevert. Volgens Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport , hebben om die reden grote luchtvrachtmaatschappijen als Singapore Airlines en Saudi Arabian eerder beslist een deel van hun vluchten te verschuiven naar andere luchthavens.

Touroperators

De plannen van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet om de nachtperiode op Brussels Airport te verlengen van 6 tot 7 uur kunnen alvast bij de touroperators, één van de belangrijkste gebruikersgroepen van de luchthaven op weinig begrip rekenen. 'Opnieuw moet ik als voorzitter van ABTO betreuren dat voorstellen gelanceerd worden, zonder enige vorm van overleg', zucht Claude Pérignon. ABTO vertegenwoordigt bijna 90 procent van de Belgische touroperating, waaronder Jetair en Thomas Cook.

Los van de timing en de manier waarop het voorstel van Wathelet - onder druk van enkele actiegroepen, nvdr - tot stand is gekomen, 'zou een verkorting van de dag geen goede zaak zijn voor de touroperators', aldus Pérignon. 'Wij hebben een heleboel slots (start- en landingsrechten) tussen 6 en 7u naar vakantiebestemmingen, daarna komen de traditionele maatschappijen eraan. Als dat uur wegvalt, dreigt de ochtend oververzadigd te raken'. Maar dat is niet alles.

'Tijdens de vakantieperiodes zijn onze programma's zo opgebouwd dat op een aantal bestemmingen drie rotaties gevlogen worden. Als je pas om 7u kan starten, komt je vliegtuig ook een uur later binnen en wordt die laatste vlucht dus ook een nachtvlucht'. Het aantal nachtvluchten is beperkt en kost een luchtvaartmaatschappij bovendien meer. Een touroperator kan ook een rotatie of een terugvlucht schrappen, maar dat verhoogt de kosten van de operatie aanzienlijk.

Ochtend

Om een idee te geven over het aantal vluchten tussen 6u en 7u. Vrijdagmorgen zijn 5 vluchten (Tel Aviv, Conakry, Peking, Istanboel, Kigali) aangekomen op Zaventem en 28 vertrokken (gaande van Antalya, Malaga en Las Palmas tot Milaan, Kopenhagen en Frankfurt). Dat is dus niet gering. Brussels Airlines, de grootste klant van Brussels Airport en naast de touroperators potentieel het grootste slachtoffer, wenst niet te reageren 'zolang er niet meer duidelijkheid is over het voorstel van Wathelet'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect