Antwerpen -Chongqing heen en terug

Chongqing, China

Goederen vervoeren per trein tussen Antwerpen en China. Het spreekt tot de verbeelding. De Zwitserse spoorwegoperator Hupac - die goederentransport organiseert per spoor - biedt het sinds gisteren dagelijks in beide richtingen aan, in een gestructureerde vorm. Want de spoorverbindingen op zich bestaan. Hupac biedt de service aan samen met zijn Russische partner Russkaya Troyka en het Chinese Eurasia Good Transport.

Hupac groepeert de goederen op zijn Combinant-terminal in het noorden van de Antwerpse haven, een twintig voetbalvelden grote spoorcontainerterminal die het vorig jaar samen met BASF (45%) en IFB (20%) opstartte. Onderweg wordt gestopt in Duitsland, Polen, Rusland en Mongolië. De eindbestemming is het 12.000 km verafgelegen Chinese Chongqing, waar op een naar Chinese normen kleine spoorterminal (vier keer groter dan de Antwerpse) goederen vertrekken in de andere richting.

De grootste stadsprovincie ter wereld - de 1.500 km ten westen van Sjanghai gelegen stad telt 32 miljoen inwoners - is bekend om zijn auto- en motorindustrie, de chemie- en farmasector en zijn specialisatie in elektronica en IT. BASF, een van de grootste klanten van de Antwerpse haven, is er een MDI-fabriek (grondstof voor de productie van polyurethaan) aan het bouwen. BASF-klanten behoren dan ook tot het eerste klantenpakket van Hupac, al wordt dat niet met zoveel woorden gezegd.

Chemie

Het Antwerpse Havenbedrijf, dat vorig jaar het idee voor de spoorverbinding lanceerde na een bezoek aan Chongqing, tracht ook andere Belgische chemische bedrijven warm te maken voor het project. ‘Ook HP, dat in Chongqing een fabriek heeft, heeft interesse’, zegt Helen De Wachter van het Havenbedrijf. ‘Voor auto-, motor- en computerbedrijven die vlugger dan per boot onderdelen naar Europa willen transporteren, om welke reden ook, kan de dienst interessant zijn’.

Per schip duurt het ongeveer 40 dagen voor een product uit China in Antwerpen arriveert. Per spoor - dubbel zo duur als maritiem transport - kan het sneller. Volgens Hupac-verantwoordelijke Alberto Grisone duurt het traject Antwerpen/Chongqing nu nog 35 dagen. ‘We willen dat op termijn naar 22 dagen brengen, maar dat kan alleen als we veel klanten hebben met regelmatige transporten. Spoor is heel flexibel en vertrekt elke dag. We proberen bedrijven ervan te overtuigen niet op één transportmodus te steunen. We focussen vooral op chemie.’

Het Havenbedrijf hoopt dat het traject Antwerpen/China nog vier tot vijf dagen korter kan. Er loopt een grootschalig project om de douaneafhandelingen aan de verschillende grenzen efficiënter te maken en onnodige controles en vertragingen te vermijden.

In oktober wordt onder impuls van de Belgische douane een proefproject gelanceerd. Toch duurt het waarschijnlijk nog enkele jaren voor de ambitieuze ‘Green Train Lane’ tussen China en Europa, waarbij alle douaneautoriteiten hun elektronica op elkaar hebben afgestemd, werkelijkheid wordt.

Spoortrafiek tussen Azië en Europa blijft proportioneel miniem. Volgens een recente studie zal het transport tussen China en Europa tegen 2030 verdubbelen tot 22 miljoen teu (20 voetcontainers). Slechts 1 procent daarvan komt via het spoor.

Volgens de Antwerpse schepen voor de Haven, Marc Van Peel, zal de nieuwe spoorservice extra maritieme trafiek genereren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect