Aviapartner haalt ook in beroep slag thuis

Brussels Airport mag geen nieuwe afhandelingslicentie geven aan Swissport en Flightcare. Met die beslissing bevestigt de beroepsrechter een eerdere uitspraak in kortgeding. Dat betekent dat de huidige afhandelaars verder mogen werken op de luchthaven. Vooral Aviapartner haalt daarmee zijn slag thuis en haalt opgelucht adem.

In juni vorig jaar ging er een schokgolf door het luchtvaartwereldje op Zaventem. Brussels Airport liet toen weten dat Swissport en Flightcare als de beste twee uit de aanbesteding voor nieuwe grondafhandelingslicenties waren gekomen. De twee zouden van november 2011 tot oktober 2018 als enige afhandelaars vliegtuigen mogen laden en lossen en bagage en vracht transporteren op de tarmac.

Voor Aviapartner, dat al sinds mensenheugnis deze activiteiten op Zaventem uitvoert maar niet geselecteerd werd, kwam de beslissing als een donderslag bij heldere hemel. Een kwart van je omzet verliezen is al niet niks en dan nog op je thuismarkt. Aviapartner verzekerde dat de tender vol fouten zat en spande een kort geding aan met als doel de ondertekening van de licentiecontracten te verhinderen. Het Britse Menzies, dat zich ook tekort gedaan voelde, sloot zich daarbij  aan.

De rechter in kort geding gaf Aviapartner en Menzies gelijk. Na enige aarzeling ging Brussels Airport tegen het vonnis in beroep. Vanmiddag bevestigde de beroepsrechter dus de uitspraak in eerste aanleg. Daarmee is de kous niet af. Er loopt ook een zaak ten gronde, die pas einde dit jaar gepleit wordt en allicht pas in het voorjaar van 2013 zijn beslag krijg. Boven de afhandelingscontracten op Zaventem blijft dus nog een jaar juridische onzekerheid hangen.

Om chaos te vermijden besliste toenmalig staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) de lopende licenties te verlengen, eerst voor onbepaalde duur, daarna met zes maanden na de beslissing van de beroepsrechter indien die het vonnis in eerste aanleg zou verbreken. Nu hij dat heeft bevestigd, blijven de bestaande licenties van Aviapartner en Flightcare allicht lopen tot de zaak ten gronde is afgehandeld. Aviapartner haalde na een moeilijk 2011 naar verluidt nog een kleine nettowinst en kon zijn schulden verder verkleinen.

Aandeelhouders

Aviapartner haalde na een moeilijk 2011 naar verluidt nog een kleine nettowinst en kon zijn schulden verder verkleinen. De managers-aandeelhouders van Aviapartner, uitvoerend voorzitter Laurent Levaux en CEO Kris Geysels, zijn al geruime tijd op zoek naar een versterking van het kapitaal om verder te kunnen groeien in het buitenland en zo minder afhankelijk te worden van de Belgische activititeiten. De zakenbank Lazard helpt daarbij. Aviapartner kwam in 2005 in handen van 3i, dat sinds de schuldenherschikking van 2009 zijn meerderheid kwijt is.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content