Belgische-Nederlandse spoorrel flakkert op

Rechts op de foto, de Fyra die vanaf december ook in ons land actief zou moeten zijn - foto Ade Johnson

Met vijf jaar vertraging gaat de hogesnelheidstrein Fyra in december van start tussen Brussel en Amsterdam. Tenminste, dat hoopt de NMBS nog altijd. Maar die zal niet stoppen in Den Haag en Breda zoals België einde jaren negentig had beloofd aan Nederland. Onze noorderburen zijn boos en overwegen juridische stappen.

Helemaal zeker is het nog niet, maar toch zo goed als. Met de start van de nieuwe dienstregeling voor het Belgische spoor op 9 december gaat de nieuwe hst Fyra eindelijk Brussel verbinden met Amsterdam, via Antwerpen en Rotterdam. Het project heeft dan vijf jaar vertraging opgelopen. Gelukkig rijdt Thalys al sinds einde 2009 tussen de twee hoofdsteden, anders had een peperdure nieuwe hogesnelheidslijn er al vijf jaar grotendeels ongebruikt bijgelegen.

In totaal werden 19 Fyra’s besteld, of V250's zoals constructeur AnsaldoBreda ze noemt. Het Nederlandse consortium HSA bestelde er 16, de Belgische NMBS drie. Eigenlijk hadden dat er vier moeten zijn, dat hadden de Belgische staat en de NMBS althans in 2005 beloofd aan de Nederlanders. Met die extra trein zou de Belgische spoorwegmaatschappij dan dagelijks acht keer de verbinding Brussel-Antwerpen-Breda-Den Haag kunnen rijden.

Maar de NMBS heeft die vierde trein nooit bijbesteld en weigert ook te stoppen in Den Haag en Breda omdat die operatie een verlies van 10 miljoen euro per jaar zou veroorzaken. Een verschil dat Paul Magnette, minster van Overheidsbedrijven niet wil bijpassen. ‘Gezien de huidige budgettaire context van de federale regering en de NMBS heeft de minister geen enkele belofte kunnen doen. Hij beloofde wel een aantal denksporen in de schoot van de regering te onderzoeken’, zo was de reactie van het kabinet aan onze noorderburen.

De Nederlandse minister van Infrastructuur is daar niet over te spreken en schrijft in een brief aan het Nederlandse parlement : ‘Ik wacht het oordeel van de Belgische ministerraad af, maar heb hem (Magnette) ook verklaard in de tussentijd met het oog op ons contract uit 2001 een traject voor te bereiden en tot een bindend advies te komen.’ Dat is volgens ingewijden codetaal voor het opstarten van een arbitrageprocedure.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content