Busreizen profiteren van falende Fyra

Foto HH ©Piet den Blanken/Hollandse Ho...

De problemen met de hogesnelheidstrein Fyra doen de vraag naar busreizen tussen België en Nederland exploderen. Met aantrekkelijke tarieven en kortere reistijden trekken busmaatschappijen nieuwe reizigers aan.

Midden december vervoerde de Fyra voor het eerst reizigers tussen Brussel en Amsterdam. Een maand later werd de spiksplinternieuwe Fyra voor onbepaalde duur van de sporen gehaald. Sinds twee weken spoort de oude 'Beneluxtrein' - voorlopig - tweemaal per dag tussen Brussel en Den Haag. Tussen Brussel en Amsterdam blijft één overstap noodzakelijk, waardoor de reistijd meer dan drie uur bedraagt.

Maar er bestaan ook andere manieren om naar Nederland te reizen. Eurolines is de bekendste aanbieder van busreizen tussen België en Nederland. Elke dag vertrekken in België acht bussen naar Nederland. Wekelijks vervoert Eurolines tussen beide landen naar eigen zeggen 2.000 passagiers. Door de problemen met de Fyra nam het aantal verkochte bustickets sterk toe.

'Eurolines vervoert op alle lijnen tussen België en Nederland gemiddeld 30 procent meer passagiers dan vorig jaar', stelt Eddy De Moor, directeur exploitatie van Eurolines. 'Toen de problemen met de Fyra opdoken, bedroeg onze groei slechts 20 procent. Sinds de opschorting van het verkeer met de hogesnelheidstrein verkoopt Eurolines 40 à 50 procent meer tickets dan normaal. De herinvoering van de Beneluxtrein deed die verhoogde vraag niet dalen. Mensen zoeken alternatieven voor de moeilijke treinverbinding tussen België en Nederland. Daardoor kreeg Eurolines meer naambekendheid en zit onze verkoop in de lift.'

Ook iDBUS, een dochter van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, en Megabus organiseren busreizen tussen Amsterdam en Brussel. Het Schotse lagekostenbusbedrijf Megabus legt elke dag vier directe busverbindingen in beide richtingen in. De busrit duurt hoogstens drie uur.

'Sinds de opstart van onze lijn Brussel-Amsterdam in april 2012 stellen we een sterke en ononderbroken groei in de verkoopcijfers van Megabus vast', deelt woordvoerster Lindsay Reid mee. Concrete cijfers geeft Megabus niet vrij.

De bus is een goedkoper alternatief voor de trein. De gemiddelde kostprijs van een enkele rit met Eurolines bedraagt 15 euro. In promotietijden zakt de prijs tot 9 euro. Met de snelle Thalys staan reizigers die tijdig boeken voor 29 euro in minder dan 2 uur vanuit Brussel in Amsterdam. Een enkeltje met de trage Beneluxtrein kost standaard 36 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content