De reddende engel

De overname van de afhandelaar Aviapartner door zijn concurrent WFS is na het gunstige arrest een stap dichterbij gekomen. CEO Kris Geysels blijft niettemin hopen op de intrede van een lokale financiële speler, een Vlaamse verankering dus. Maar de interesse is klein, het wantrouwen groot.

Aviapartner is sinds vorige zomer op zoek naar meer zuurstof onder de vorm van een nieuwe financiële partner of industriële speler.

Voor een Belgisch dienstenbedrijf dat riskeert zijn thuismarkt - de luchthaven van Zaventem - te verliezen en dat geen millimeter speelruimte meer krijgt van zijn banken na een zware schuld­herschikking, is dat niet evident.

Maar de kans dat de groep de komende weken een concrete deal aankondigt, is sinds gisteren fors gestegen. Dankzij het gunstige arrest van het hof van beroep (lees hiernaast) kan het bedrijf zeker tot begin 2013 actief blijven op Brussels Airport. Bovendien heeft Avia­partner een moeilijk 2011 afgesloten met een kleine winst en zijn nettoschuldenlast met 11 miljoen euro verlaagd.

Verankering

Of dat voldoende is om concurrent en sectorgenoot WFS of een Belgische private-equityspeler over de streep te trekken is de vraag. Die twee scenario’s worden in ieder geval bekeken. CEO Kris Geysels steekt niet onder stoelen of banken dat hij een Vlaamse (Belgische) verankering genegen is, uitvoerend voorzitter Laurent Levaux gelooft meer in een oplossing met een indus­triële partner.

WFS is de op drie na grootste afhandelingsgroep in Europa, maar staat vooral sterk in warehousing, de opslag van vracht. Het is complementair met Aviapartner in die zin dat de Belgische groep veel zwaarder weegt in de Benelux, en in Frankrijk en Duitsland over meer grondafhandelingslicenties beschikt dan WFS. WFS is in handen van de Franse private-equitygroep LBO.

Op het private-equityfront staat vast dat de aangezochte GIMV niet meestapt. Met welke andere financiële spelers in ons land gesproken werd of wordt, is niet duidelijk. Wie toehapt, moet meer dan 50 miljoen op tafel leggen. Dat bedrag is nodig om de nettoschulden over te nemen en voldoende investeringsmiddelen vrij te maken voor de komende drie jaar.

Investeren

Na de schuldherschikking van 2009 is de Britse financiële groep 3i met 45 procent niet langer meerderheidsaandeelhouder. Levaux heeft sindsdien naar verluidt ook 45 procent, Geysels 10 procent. De vijf banken leverden toen zwaar in en zijn niet bereid nog een euro te investeren, 3i evenmin.

‘We moeten vooral groeien in het buitenland om onze afhankelijkheid van Zaventem te verkleinen’, is te horen bij Aviapartner. Met banken die enkel de kasstroom afromen en een private-equityspeler die niet meer beweegt, is de nood aan een nieuwe aandeelhouder met verse euro’s derhalve van levensbelang. Het bewijs? In oktober had Aviapartner vrijwel een akkoord om de handlingdivisie van TAP Air Portugal over te nemen, maar de bankiers van de Belgische groep weigerden de nodige garanties te verlenen. De zaak ging niet door.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content