Exmar kent goed kwartaal dankzij 'Temse'

Exmar, de gastankerrederij die door Nicolas Saverys wordt gecontroleerd, heeft in het eerste kwartaal meer winst geboekt dan verwacht. Dat is vooral te danken aan de LPG-divisie, die profiteerde van sterke vrachttarieven, en de verkoop van een schip met de naam Temse.

Het is dit keer een hele klus om de kwartaalresultaten van Exmar te doorgronden. De rederij heeft immers enkele ingrijpende boekhoudkundige wijzigingen doorgevoerd. Sinds 1 januari past Exmar IFRS 10 en 11 toe. Dat betekent dat voor de joint ventures waarin het bedrijf een belang heeft van 50 procent, de ‘equity’-methode wordt toegepast. De bijdrage van deze joint ventures vinden we voortaan terug onder de rubriek ‘aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen’.

In het geval van Exmar is deze verandering van boekhouding echter niets minder dan een aardverschuiving, omdat het overgrote deel van de activiteiten via joint ventures verloopt. In de LPG-vaart is Exmar actief via 50/50 joint ventures met Teekay LNG (voor de grote en middelgrote gastankers) en met Wah Kwong (voor de kleine tankers met druktanks). In de LNG-vaart bestaat de vloot uit 50/50 joint ventures met Excelerate Energy, Teekay LNG en MOL.

Een tweede verandering die in de cijfers voelbaar is, is dat Exmar sinds begin dit jaar zijn LNG-schepen afschrijft op 35 in plaats van op 30 jaar. Hierdoor liggen de afschrijvingen voor het eerste kwartaal van 2014 0,8 miljoen dollar lager.

Cijfers

Om beter te kunnen vergelijken met vorig jaar, geeft Exmar de cijfers telkens zowel met toepassing van IFRS 10 en 11 als volgens de proportionele consolidatie. Het nettoresultaat is in beide gevallen hetzelfde: 14,2 miljoen dollar voor het voorbije eerste kwartaal. Dat is meer dan analisten hadden verwacht: Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities rekende op 11,9 miljoen, Petercam op 8,1 miljoen.

Volgens de nieuwe boekhoudmethode realiseerde Exmar in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 46,5 miljoen dollar, wat gevoelig minder is dan het herwerkte cijfer vaneen jaar eerder (57,4 miljoen).

Het bedrijfsresultaat (ebit) kleurde 3,5 miljoen dollar rood, wat scherp afsteekt tegen een jaar eerder, toen 50,8 miljoen dollar winst werd geboekt. In het eerste kwartaal van 2013 was er echter een uitzonderlijke winst van 52,8 miljoen dollar op de verkoop van 50 procent van Exmar LPG aan Teekay LNG Partners. De winst die de drie bedrijfstakken opleverden vinden we terug in de rubriek ‘aandeel in het resultaat van geassocieerde ondernemingen’: 17,7 miljoen dollar.

Excel

De drie divisies presteerden allemaal goed tijdens het eerste kwartaal. In LNG voeren alle schepen onder hun respectieve tijdbevrachtingscontracten, met uitzondering van de Excel. Vanaf het tweede kwartaal komt daar echter verandering in en wordt de Excel gecharterd door ConocoPhillips.

In de offshore-divisie droegen de drie accomodatieplatformen bij tot het resultaat en ontving Exmar ook een ‘tariff fee’ van het verkochte drijvende productieplatform Opti-Ex. Het gaat om een premie omdat een bepaald productievolume is bereikt.

In LPG profiteerden de grote gastankers (VLGC) van bijzonder sterke vrachttarieven, en presteerden de middelgrote en kleine tankers naar behoren. De verkoop van de uit 1994 daterende tanker Temse leverde een winst op van ongeveer 4,4 miljoen dollar.

Exmar geeft maar weinig bijzonderheden over lopende of nieuwe projecten. Ook over de geplande notering op Wall Street staat geen nieuwe informatie in het persbericht.

Voor de rest van het jaar is Exmar in LPG wel al zeker van een aanzienlijk deel van de inkomsten. De VLGC-vloot is immers voor ongeveer 30 procent ingedekt, de midsize vloot voor ongeveer 85 procent en de vloot kleinere tankers met druktanks voor ongeveer 80 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud