NMBS schort afname Desiro-treinen op

©Photo News

De NMBS heeft de afname van de MS08-treinen van Siemens, beter bekend als Desiro, tijdelijk gestopt. De Belgische spoorwegmaatschappij wil dat alle technische problemen eerst opgelost zijn, voor ze de resterende 244 motorstellen accepteert.

Volgens Marc Descheemaecker, CEO van de Belgische spoorwegmaatschappij, heeft enkel een beperkte serie tweespanninge Desiro's die ook op het Luxemburgse net kunnen rijden, te kampen met ernstige moeilijkheden. 'Door de vorst manifesteerden zich problemen met de pentograaf', aldus Descheemaecker. Het grootste deel Desiro's rijdt enkel op het Belgisch net.

In een nota voor de raad van bestuur van de NNMBS, die geciteerd wordt door de krant L'Echo, is echter ook sprake van allerlei andere technische mankementen voor de hele Desiro-vloot waaronder problemen met het vermogen en slecht sluitende deuren, 'maar daar gaat het om kinderziekten die niet buiten proportie zijn', aldus de NMBS-baas.

Schade

Overigens heeft de NMBS niet de levering van de Desiro's opgeschort, wel de afname of aanvaarding, waardoor de spoorwegmaatschappij juridisch en financieel een slag om de arm houdt. Zo zou de NMBS een schadeclaim voorbereiden. Boeteclausules voor late en/of niet-conforme leveringen maken traditioneel deel uit van een contract.

Vandaag rijden al 61 Desiro's op het Belgische spoornet 'en er is dus geen enkel veiligheidsprobleem', sust de woordvoerder van de NMBS. 'Maar tot nog toe werden alle mankementen die zich manifesteerden opgelost na de levering en aanvaarding, nu willen we dat eerst alles helemaal in orde is voor we de treinen nog accepteren, zo luidt het.

De toch abrupte beslissing van de NMBS om de aanvaarding op te schorten, heeft zijn effect niet gemist. Jürgen Wilder, de nieuwe baas van Commuter Trains van Siemens, komt woensdag zijn opwachting maken in Brussel. De NMBS wil naar verluidt vermijden dat te veel engineeringcapaiciteit bij Siemens naar een nieuw order van Deutsche Bahn gaat.

Met de bestelling van 305 motorstellen voor een bedrag van 1,42 miljard euro en goed voor 86.400 zitplaatsen, plaatste de NMBS in mei het grootste order ooit in zijn geschiedenis. Een belangrijk deel daarvan is bestemd voor het Gewestelijk Expresnet rond Brussel, dat momenteel in uitbouw is. Tegen einde 2015 moet alles geleverd zijn.

Toen de fabriek van Bombardier nu bijna vijf jaar geleden dit gigantische order aan zijn neus zag voorbijgaan, brak er paniek uit in Brugge. Maar uiteindelijk slaagde het vroegere BN er toch in een deel van de koek te krijgen omdat het voor 155 stellen onder meer de eindassemblage mag verzorgen. Eén derde van de 61 tot nog toe geleverde stellen komt uit Brugge.

Fyra

De moeilijkheden met de Desiro komen kort na het fiasco van de V250, beter bekend als de Fyra. Die hogesnelheidstrein, waarvan de Nederlandse spoorwegen er 16 en de NMBS er 3 bestelden, staat sinds 18 januari stil wegens helemaal uit de hand gelopen technische en veiligheidsproblemen. Wanneer die Fyra opnieuw zal rijden is onduidelijk.

Eerder kreeg Siemens al een boete van 21 miljoen euro aangesmeerd door de NMBS voor de late levering van in totaal 120 lokomotieven. De T18, afgeleid van de Eurosprinter in Duitsland, raakte pas twee jaar later dan gepland gehomologeerd door de Belgische autoriteiten; de NMBS bestelde er 120 voor 440 miljoen. De levering loopt nu vlot, aldus de Siemens-woordvoerster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content