Nieuwe budgetvlieger in Zaventem

Een toestel van Germanwings op de luchtvaartshow ILA in Berlijn, in juni 2010 - foto AFP/Johannes Eisele ©IMAGEGLOBE

Brussels Airport krijgt er een nieuwe lagekostenmaatschappij bij. Maar met de komst van Germanwings op de route Brussel-Stuttgart is er meer aan de hand. Moederbedrijf Lufthansa wil immers zijn Europese routes goedkoper exploiteren.

Vanaf 20 mei gaat Germanwings de route Stuttgart-Brussel overnemen van Lufthansa. De Duitse luchtvaartmaatschappij liet die vlucht tot nog toe uitvoeren door Contact Air, maar voor haar rekening.

Lufthansa wil in de toekomst het gros van zijn Europese vluchten dat niet vanuit de internationale hubs Frankfurt of München vertrekt, doorschuiven naar zijn dochter die tegen veel lagere operationele kosten vliegt. Hoeveel lager? 'Dat kan en mag ik niet zeggen', dixit Joachim Schoettes, woordvoerder van Germanwings bij de presentatie van de nieuwe route in Zaventem.

Germanwings ontstond twaalf jaar geleden op de luchthaven van Keulen/Bonn en opende sindsdien nog vier andere bases in Duitsland, achtereenvolgens Stuttgart, Berlijn, Dortmund en Hannover. Of Germanwings dan binnenkort ook Berlijn en Hannover gaat bedienen vanuit Brussel?

'Eerst zorgen dat Stuttgart goed draait. Er zijn al veel carriers failliet gegaan omdat ze te snel groeiden’, glimlacht Schoettes. Op Berlijn zou Lufthansa via Germanwings in elk geval beter kunnen concurreren tegen budgetcarrier easyJet dat nu al vanuit Zaventem naar de Duitse hoofdstad vliegt.

Brussels Airlines

Opmerkelijk is dat op de persconferentie met geen woord over Brussels Airlines werd gerept. Nochtans draagt de huidige Brussel-Stuttgart, gevlogen door Contact Air, zowel de vluchtcode LH – van Lufthansa – als SN – die van Brussels Airlines. Lufthansa heeft 45 procent in Brussels en de twee maken deel uit van Star Alliance, Germanwings niet. Dat wil dus zeggen dat Brussels Airlines vanaf 20 mei geen tickets meer kan verkopen op die route.

Germanwings heeft een vloot van uitsluitend A319’s die eerst twee keer en vanaf midden juni drie keer per dag tussen Stuttgart en Brussel zullen vliegen. Het stoelenaanbod op die route wordt daardoor verdrievoudigd. Maar Schoettes gelooft in het potentieel en verwacht over het volledige boekjaar 2013 al meer dan 100.000 passagiers.

Germanwings vervoerde vorig jaar met een vloot van 32 Airbus A319’s 7,5 miljoen klanten. Opvallend voor een budgetvlieger - zij het met meer comfort dan de meeste concurrenten - is dat ruim 40 procent van het cliënteel zakenreizigers zijn.

Duitsland

Duitsland is met 1,5 miljoen of 8 procent van het aantal passagiers na Spanje het belangrijkste land voor Brussels Airport. Zes bestemmingen worden aangevlogen met 36 dagelijkse vluchten. Het grootste aanbod is voor Frankfurt en München waar Lufthansa tal van Belgen naartoe brengt die daar overstappen op een intercontinentale bestemming. Germanwings is voor Zaventem de 7de lagekostenmaatschappij na Air Arabia, Air One, Blue Air, FlyBe, Vueling en Jetairfly.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content